جریمه حق بیمه و راههای اعتراض به آن !




1-در مورد جرایم حق بیمه که توسط سازمان تامین اجتماعی بر کارفرمایان اعمال می شود بارها صحبت کرده ایم و اگر نیاز باشد باز هم صحبت خواهیم کرد . اما بارها پیش آمده است و در پیامهائی که برای من هم می آید بسیاری افراد متذکر می شوند که به ناحق جریمه شده اند و یا جریمه ای که برایشان در نظر گرفته شده است بیش از حد ممکن است . در این گونه موراد راههای مختلفی پیش پای کارفرمایان وجود دارد ! نباید فکر کرد که سازمان گوشش به حرف هیچکس بدهکار نیست و اعتراض فایده ای ندارد . بارها دیده ام که می شد با پیگیری مستمر حداقل از میزان جریمه کم کرد ولی با عدم پیگیری و عدم شرکت در جلسات مربوطه ، جریمه فیکس شده است و به انحاء مختلف از کارفرما گرفته شده است ، حتی به زور !

2- در قوانین تامین اجتماعی ، حق بیمه به دو طریق وصول می شود . در روش اول براساس درصدی از مزد و یا حقوق بیمه شدگان است و در روش دیگر که عمدتا برای قراردادهای پیمانی یا مشاوره ای می باشد براساس دستورالعمل های مربوطه به صورت مقطوع توسط سازمان تامین اجتماعی مشخص می گردد .

3- درمورد اول که مربوط به کسر درصدی از حقوق و دستمزد برای بیمه است ما با دو نوع جریمه مواجه هستیم . جریمه اول برای عدم پرداخت حق بیمه لحاظ می گردد که معمولا 10 درصد کل لیست حق بیمه به عنوان جریمه آن در نظر گرفته می شود و بعد حق بیمه به میزان مبلغ روز محاسبه می شود و مورد دوم تاخیر یا عدم پرداخت حق بیمه بعد از معرفی کارگاه به بیمه برای بیمه پردازی است که در این حالت بابت هر ماه تاخیر 2 درصد از کل میزان حق بیمه بر طبق لیست جریمه صورت می پذیرد . در حالت دوم که مربوط به شرکت های پیمانکاری است یک بار در هنگام مفاصا حساب پیمانکار توسط شعبه محاسبه می گردد و جریمه ها هم روی آن محاسبه می گردد وگرنه مفاصا حساب داده نمی شود و در حالت دوم در هنگام بازرسی از دفاتر قانونی کارگاهها که معمولا اکثر جرائم عمده در این حالت محاسبه می گردد و بحث ما هم عمدتا بر این محور استوار است .

4-در صورتیکه کارفرما به میزان حق بیمه و خسارات تعیین شده اعتراض داشته باشد می تواند اعتراض خود را به هیات های تشخیص مطالبات سازمان تامین اجتماعی انجام دهد ، این اعتراضات می تواند شامل موارد زیر باشد :

الف- اعتراض به اشتباه در تعیین مزد یا حقوق مبنای پرداخت حق بیمه
ب- اعتراض به اشتباه در محاسبه درصد حق بیمه از کل دستمزد
ج- اعتراض به تعیین حق بیمه مقطوع (مربوط به کارهای پیمانکاری یا مشاوره ای و ... )
د- اعتراض به اشتباه در تعداد کارگران
ه- اعتراض به میزان درصدهای لحاظ شده در میزان جرائم

5- برای اینکه به میزان جرائم اعتراض نمائیم کلا 30 روز مهلت داریم . این 30 روز از زمان ابلاغ حق بیمه و جرائم مربوط به ما محاسبه می شود و در صورتیکه از طریق فکس یا پست برای ما ارسال شده باشد از زمان دریافت نامه یا فکس محاسبه می گردد . فرم های خاصی برای اعتراض در نظر گرفته شده است و هزینه آن هم بسیار اندک است ولی می توان بر روی یک کاغذ ساده اعتراض را با شرح دقیق مورد اعتراضی نوشت و به شعبه ارائه داد و ملاک تائید اعتراض ثبت نامه مربوطه در اتوماسیون شعب سازمان تامین اجتماعی و ارائه کد پیگیری در این مورد است .

6-  اعتراض شما در شعبه بیمه در کمیته تشخیص مطالبات سازمان مورد بررسی قرار می گیرد و معمولا از شما هم دعوت می شود که در جلسه حضور داشته باشید و دلایل خود را بگوئید و نتیجه بعدا به شما ابلاغ می گردد . اگر به رای مربوطه اعتراض داشته باشید باز هم می توانید در مرجعی دیگر موضوع را دنبال کرده و آن مرجع هیات تجدیدنظر تشخیص مطالبات سازمان تامین اجتماعی است . برای اعتراض به رای هیات بدوی 25 روز فرصت دارید . دقت داشته باشید که اعتراض ها هم در مرحله کمیته بدوی و هم در مرحله کمیته تجدید نظر را می توان از طریق شعب تامین اجتماعی انجام داد و یا به کارگزاری های تامین اجتماعی مراجعه کرد . ضمنا اعتراض در مرحله تجدید نظر حداقل مشخصی دارد و روی عددی کمتر از آن نمی توانید اعتراض کنید . یعنی موضوع باید ارزش اعتراض کردن داشته باشد .  

7-جلسات هیات تجدید نظر تشخیص مطالبات سازمان در تهران انجام می شود . توجه داشته باشید که سازمان هم می تواند به رای هیات بدوی اعتراض داشته باشد و در این صورت به کارفرما نیز اطلاع داده می شود که در جلسه حضور پیدا کند . متاسفانه در صورتی که کارفرما در جلسه تجدینظر شرکت نکند چه خود وی اعتراض کرده باشد و چه سازمان اعتراض کرده باشد جلسه برگزار خواهد شد و رای داده خواهد شد . معمولا از تامین اجتماعی یک نفر در این هیات وجود دارد و بقیه اعضا از سندیکای کارفرمایان ، وزارت بهداشت ، دادگستری و نمایندگان صنفی انتخاب می گردند . در این مرحله دیگر اعتراضی به مراجع داخل سازمانی نمی توان داشت و تنها مرجع اعتراض بیرونی دیوان عدالت اداری می باشد که در پست های قبلی در مورد چگونگی اعتراض به آن توضیح دادم .

8- اگر با مطالعه مطالب وب سایت جواب سوالتان را نیافتید ، بنده به صورت  رایگان  در محیط تلگرام یا اینستاگرام مشاور شما در زمینه تامین اجتماعی ، قانون کار ، مسائل بیمه ای و کارگری خواهم بود.  کافیست با آدرس تلگرام و یا صفحه اینستاگرام بنده  که در زیر آمده است تماس حاصل فرمایید . اگر وب سایت ، صفحه اینستاگرام و  کانال تلگرام  بیمه جو را به دوستانتان معرفی کنید، قطعا مرا ممنون خود خواهید کرد. توجه داشته باشید که به علت سوالات زیادی که در تلگرام شخصی اینجانب پرسیده شده است ، متاسفانه پاسخگویی به شما عزیزان بسیار زمانبر بوده و یا اصلا امکانپذیر نمی باشد . خواهشمند است با توجه به سوالات زیادی که تا به حال پرسیده شده است و اینجانب جواب داده ام و با جستجوی کلمات کلیدی در قسمت جستجوی بالای سایت (سمت چپ بالای سایت) ، جواب سوالتان را خودتان پیدا کنید . باز هم از شما پوزش می خواهم اگر نتوانم جوابگو باشم .