دیه شکستگی استخوان دنبالچه و بی اختیاری مدفوع

 دوست عزیزی در اینستاگرام که آقای دکتری هستند از من سوال پرسیدند که طبق ماده ۶۵۱ قانون دیات شکستگی استخوان دنبالچه که منجر به بی اختیاری مدفوع شود دیه کامل دارد . در نظریه پزشکی قانونی برایم نوشته اند که شکستگی استخوان دنبالچه باعث بی اختیاری مدفوع شده که دیه بی اختیاری مدفوع ۳۹ درصد می‌باشد . در خصوص دیه شکستگی استخوان دنبالچه نیز ۱۴ درصد تعیین کردند.  سوال ایشان این است که اگر شکستگی استخوان دنبالچه ایشان باعث شده است که صرفاً ۳۹ درصد بی اختیاری مدفوع داشته باشد دیه شکستگی استخوان  دنبالچه باید یک دیه کامل در نظر گرفته بشه و در کتاب قانون دیات هم به میزان بی اختیاری اشاره ای نداشته است؟

در پاسخ به این دوست عزیزمون باید بگم که طبق قانون ۶۵۱ ایشان درست می‌گوید. اگر شکستگی منجر به بی اختیاری مدفوع بشه یک دیه کامل داره.  بابت شکستگی استخوان هم درصدی ارزش تعلق میگیره ! این ارش وقتی که منجر به بی اختیاری مدفوع نشده باشه که ۳۹ درصد  ارشد در نظر گرفته می شه و  وقتی منجر به بی اختیاری مدفوع بشه باید دیه کامل در نظر گرفته بشه. 

تنها چیزی که به ذهنم می رسد این است که معمولاً اولین چیزی که من دیدم بابت آسیب ها و جرح ها در پزشکی قانونی دیه کامل در نظر گرفته نمیشه! یعنی بسیاری از مواردی که در کتاب دیات آمده که باید دیه کامل در نظر گرفته بشود و حادثه غیر از فوت اتفاق افتاده است معمولاً در نظر نمی‌گیرند. اگر همون جوری که شما گفته اید رای به همین صورت داده شده باشد بهتر است که اعتراض کنید طبق ماده ۶۵۱ حق با شماست .


جدیدتر قدیمی تر