دریافت حقوق بازنشستگی به عنوان مهریه

 خانمی در اینستاگرام از بنده سوال پرسیدند که همسرشان تقریباً ۳۰ سال است که بیماری روانی دارند و چند سالی هم هست که سکته کرده اند و از کار افتاده هستند و خود همسرشان به ایشان گفتند که توافقی طلاق بگیرد چون نمی‌خواهند تمام عمر این خانوم به پای این آقا حرام بشود . حالا ایشان می خواهد بداند که آیا می تواند حقوق بازنشستگی ایشان را به جای مهریه بگیرد و آیا ممکن است بعد از فوت شون بهشون تعلق بگیره اگر بخواهند جدا بشوندد؟ 

در پاسخ به این خانم عزیز باید بگویم که نمیشه! البته ایشان می توانند طلاق بگیرند و چون احتمالا همسرشون نمی تواند مهریه را بدهند قاضی احتمالا درصدی از حقوق ایشان را به عنوان قسط مهریه هر ماه می تواند تعیین کند. این قسمت می تواند یک دوم باشد یا یک سوم باشد یا یک چهارم ولی طبق قانون بیشتر از یک سوم حقوق را نمی توانند به عنوان مهریه برای این خانم در نظر بگیرد. اگر فوت کنند و ایشان طلاق گرفته باشد متاسفانه دیگر هیچ چیز بابت حقوق به ایشان تعلق نمی گیرد.

شاید بهترین کار این باشد که به صورت توافقی از ایشان جدا شوند ولی به صورت رسمی نه و درصدی از حقوق شان را به صورت توافقی به عنوان مهریه بگیرد البته این صرفا یک پیشنهاد و زیاد هم قانونی نیست.


جدیدتر قدیمی تر