شکایت برای دریافت حقوق نمایندگی کارفرما

 

مهدی احمدزاده: با سلام و احترام! لطفا سوال بنده را عنایت فرمایید: بنده از سال80 در کارگاهی کار می کنم.در فرم نامنویسی بیمه که توسط کارفرما مهر و امضا شده تاریخ شروع کار بنده اردیبهشت 80 قید شده است که این فرم در پرونده تامین اجتماعی بنده است.اما کارگاه آن زمان لیستی ارائه نمی داد تا سال 86 که هرماه لیست را رد کردند و سوابق بنده فقط طی گزارش بازرسی تامین اجتماعی ایجاد شده است و هر ساله در بازرسی نام بنده ثبت شده است.

کارفرمای کارگاه آنرا فروخت و کارفرما عوض شد ولی پرونده کارگاهی بیمه کماکان بنام صاحب قبلی بود.سال 87 کارفرمای جدید بنده را ترک کار زده و نام خود را بجای بنده نوشت.درحالیکه وی کارفرما بوده است و باید لیست کارفرما ارایه می داد ولی چون کارگاه را بنام خودش نکرده بود و همچنان به نام کارفرمای قبلی بود کسی متوجه نشد تا اینکه دو سه سال بعد فهمیدند که کارفرما عوض شده است.

از سال 94 هم بنده شدم نماینده کارفرما یعنی هم کار می کردم هم اداره می کردم تا اینکه چندماه قبل بدون علت و بدون مانع قانونی خودش کارگاه را تعطیل کرد و سعی داشت که بنده را اخراج کند ولی بنده شکایت کردم اداره کار و بدلیل اینکه خودش کارگاه را تعطیل کرده و از موارد ماده 15 قانون کار نیست تقاضای پرداخت حقوق کردم و هم اینکه بابت حق بیمه ماههایی که پرداخت نشده (حدود 46 ماه پرداخت نشده) آنرا هم تقاضا کردم و لیست بیمه 87 را هم دادم که بنده را ترک کار زده و خودش را نوشته است.

ولی چون نفوذ داشت هیات تشخیص تخلف کرد؟! اول اینکه در جلسه نه نماینده کارگران بود نه کارفرمایان! در واقع آمدن صورتجلسه را امضا کردند و قبل شروع جلسه رفتند و فقط نماینده اداره کار بود و بنده با کارفرما که چنین جلسه ای طبق دادرسی کار قبول نیست و باطل است.چون هر 3 نماینده باید در جلسه باشند.

ثانیا بنده در اظهاراتم که نماینده اداره کار صورتجلسه را می نوشت بنده حق بیمه ام را که نریخته بودند خواستم ولی بعد از امضا کردن آن بعدا دو کلمه سال آخر را اضافه کرده یعنی نوشته که بنده حق بیمه پرداخت نشده سال آخر را خواستم درحالیکه چنین نبوده و مشخصه که بعد از امضای بنده نوشته شده است.

ثالثا کارفرما محکوم شده به خق بیمه سال آخر و نسبت به قبل آن نوشته فقط طبق لیست بیمه تایید میشه در حالیکه سوابق بنده که محرزه و نیاز به تایید نداره بلکه سوابق پرداخت نشده باید تایید بشه! با این حال در خصوص حق بیمه سالهای قبل باید چگونه اقدام کنم به رای اعتراض کنم؟

ثانیا سالهایی که علاوه بر کارگری هم نماینده کارفرما بودم و کلیه پرداخت و دربافت و کارهای اداری با بنده بوده است آیا می توانم تقاضای دستمزد کنم چون قول داده بود پولی بدهد ولی نداد و در لیست بیمه هم همان حقوق کارگری قید شده است آیا قانون راهی در این باره دارد و نماینده کارفرما می تواند بابت 5 سالی که اداره کرده کارگاه را دستمزد بگیرد ضمن اینکه در صورتجلسه هیات تشخیص نیز نماینده بودن بنده و اداره کردن کارگاه توسط بنده قید و تایید شده است و برای گرفتن دستمزد نماینده بودن باید چکار کنم؟

پاسخ: بابت حق بیمه تمامی سال های پرداخت نشده از کارفرمای قبلی و کارفرمای فعلی شکایت کنید. مداکری مانند پرینت حساب ، حضور و غیاب ، فیش حقوقی و هر مدرک دیگری دارید ارائه کنید. اگر در اداره کار به نتیجه نرسید راه دیوان عدالت اداری باز است. بابت نماینده کارفرما بودن متاسفانه نمی توان به جایی رسید . از روی تجربه می گویم.

جدیدتر قدیمی تر