بیماری هایی که شامل ازکارافتادگی می شود؟

 


در زمینه بیماری هایی که باعث از کار افتادگی می شود و افرادی که این بیماریها را داشته باشند می‌توانند از مزایای از کار افتادگی استفاده کنند بارها صحبت کردم. البته در این سایت و در سایتهای مختلف در مورد مجموعه درصد ازکارافتادگی بارها صحبت شده است اما در مورد بیماری‌هایی که منتهی به از کارافتادگی می‌شود کمتر صحبت شده است . در این مقاله می خواهیم به بررسی این موضوع بپردازم. در ابتدا باید بگویم که بررسی از کار افتادگی در کمیسیون های پزشکی تامین اجتماعی بر اساس تخصص های مختلف دسته بندی می شود یعنی اینکه کمیسیون های مختلفی مانند کمیسیون ارتوپدی، جراحی اعصاب، داخلی اعصاب یا نورولوژی، اعصاب و روان یا روان‌پزشکی، آنکولوژی، قلب، چشم، گوش و حلق و بینی، پوست و جراحی عمومی و کمیسیونهای دیگر در این زمینه تشکیل شده و در صورتی که فرد دارای ۶۶ درصد ازکارافتادگی باشد می تواند از کار افتاده کلی شود. 

توجه داشته باشید یک فرد با توجه به بیماری‌های مختلف می‌تواند در جلسات کمیسیون پزشکی  شرکت کند و درصد ازکارافتادگی بگیرد و درصدهای از کار افتادگی وی با هم جمع می شوند. همچنین توجه داشته باشید که درصدهای از کار افتادگی به صورت جبری جمع نمی شود یعنی به عنوان مثال ۱۰ به علاوه ۱۰ برابر با ۲۰ نمی‌شود بلکه ده بعلاوه ۱۰ برابر با ۱۹ می‌شود و در درصدهای بالاتر معمولا این مقادیر کمتر می‌شود به عنوان مثال سی بعلاوه سی  ممکن است در حدود ۵۰ درصد ازکارافتادگی بشوند. بنابراین در نظر بگیرید که فردی که از یک کمیسیون و یا از چند کمیسیون در مجموع بتواند ۶۶ درصد از کار افتادگی بگیرد می تواند از کار افتاده کلی طبق قانون شود.

از مجموعه بیماریهای داخلی اعصاب می توانند باعث از کار افتادگی شود می تواند بیماری های زیر نام برد:  منو پلژی، منو پاریزی ، فلج عصب ، مشکلات  ناحیه فمورال و سیاتیک ، پاراپارزی  ، همی پارزی  ، پارکینگسون ، آلزایمر و دمانس ، توده های ضعیف و قوی ،  پلی نوروپاتی ، تشنج و تومورهای خوش خیم نخاع.

از  مجموعه بیماریهای جراحی اعصاب می توانند باعث از کار افتادگی شوند می تواند دیسک های کمر ، تنگی کانال نخاع ، دفورمیتی و بی ثباتی ستون  فقرات ، کیفوز ،  شکستگی ستون فقرات ،  سندروم دم اسبی و هیدروسفالی را نام برد. 

از مجموعه بیماریهای چشم که می توانند باعث از کار افتادگی شوند می توان از کاهش بینایی با درصد های مختلف ، بیماری آرپی ، تخلیه چشم ، گلوکوم ،  آتروفی عصب اپتیک ، پنوماتیک و آسیب قرنیه را نام برد.

از مجموعه بیماریهای قلبی که می توانند باعث از کار افتادگی شود می توان به سکته قلبی بیماری های مربوط به عروق کرونر ، تعویض دریچه های قلب  ، عملکرد غیرطبیعی و اختلال قلب ،  آمبولی قلبی و آریتمی های مختلف را نام برد.

از مجموعه بیماریهای ارتوپدی که می‌توانند باعث از کارافتادگی شوند می توان به قطع انگشتان قطعی دست از مفصل  مچ و یا از مفصل بازو و قطعی پا از مفصل مچ ، انگشتان و از مفصل زانو اشاره کرد. همچنین آرتروز و تعویض مفصل هیپ محدودیت حرکتی زانو و محدودیت حرکتی مفصل های مختلف و شکستگی لگن و آن کلیوز و یا فیوژن قسمت های مختلف استخوانی جزو دیگر مواردی هست که منتهی به از کار افتادگی میشود.

 از مجموعه بیماری های پوست که می توانند باعث از کار افتادگی شود می توان به آرتریت روماتوئید ، اسکلرودرمی ،  سندروم  شوگران  ، لوپوس  ، واسکولیت ، پسوریازیس  ، سندرم های التهابی اشاره کرد. 

از مجموعه بیماریهای خونی که می توانند باعث از کار افتادگی شوند می توان به هموفیلی ، تالاسمی ، کم خونی های مختلف ، پیوندهای استخوان چه موفقیت‌آمیز باشد و چه موفقیت‌آمیز نباشد و مشکلات گلبولهای قرمز و گلبولهای سفید اشاره کرد.

از مجموعه بیماری‌های کلیوی که می توانند باعث از کار افتادگی شوند می‌توان به از بین رفتن پارانشیم کلیوی ، مشکلات ناشی از از دیالیز ،  اکستروفی مثانه ،  بی اختیاری کامل ادرار را نام برد.

از مجموعه بیماریهای عفونی که می توانند باعث از کار افتادگی شوند می توان به جذام ، سل و  سندروم نقص ایمنی اکتسابی نام برد.

از مجموعه بیماری های داخلی که می توانند باعث از کار افتادگی شوند می توان به واریس مری ،  آشالازی  ، کولیت اولسروز شدید  ، بیماریهایی که به علت آن باید پیوند کبد انجام داد و همچنین پیوند کبد به تنهایی نام برد.

از مجموعه بیماریهای روانپزشکی یا اعصاب و روان که می توانند باعث از کار افتادگی شوند می توان به اختلال دوقطبی ، افسردگی شدید و حاد با داشتن بستری  بیمارستانی ،  اسکیزوفرنی ،  اختلال شخصیت ، پی تی اس دی ،  عقب ماندگی ذهنی ،  اوتیسم و اختلالات ذهنی کودکی یا پی دی دی را نام برد.

از مجموعه بیماری های گوش و حلق و بینی که می توانند باعث از کار افتادگی شوند می توان از کاهش شنوایی دو طرفه  و کرولالی توأمان و غیر قابل اصلاح نام برد.

از مجموعه بیماری‌های آنکولوژی که می توانند باعث از کار افتادگی شود می توان به انواع سرطان ها که منتهی به متاستاز به دیگر قسمت‌های بدن شده باشد، لوسمی ، CML ، بدخیمی های دستگاه ادراری و بیضه،  بدخیمی پروستات و غیره را نام برد.

2 نظرات

  1. سلام عمل قلب باز کردم باطری گذاشتم از کار افتاده م ی شوم

    پاسخحذف
جدیدتر قدیمی تر