دیه شکستگی مهره های کمر

 دوستی در تماس تلفنی با بنده میزان‌دیه خودشان و فرزندشان را از من پرسیدند .ایشان فرمودند که دکتر تو پزشکی قانونی شش ماه طول درمان به ایشان داده است و بعد از گذشت ۶ ماه پزشک خودشان نامه داده است که طول درمان شان خاتمه یافته است.  پزشکی قانونی قبلا به ایشان گفته است که ۱۱ مهره کمر شکسته است! من میدونم که مهره های کمر ده تا است و اینکه پلک بالای چشم  شان هم خونریزی کرده است و جمجمه ایشان نیز شکسته است و قطره خونی در سرشان بوده است که آن هم به مرور از بین رفته است میزان دیه این موارد را می‌خواستند بدانند؟  

در پاسخ به این دوست عزیز باید بگم که شکستگی مهره های کمر چه یک عدد باشد چه 10 عدد همگی ۱۰ درصد دیه دارند که به نرخ دیه سال ۱۴۰۰ معادل ۴۸ میلیون تومان می‌شود. اما بابت خونریزی پلک بالا! خونریزی چشم مانند خونریزی های دیگر اگر در سطح پلک باشد محاسبه می‌شود و بنابراین معمولاً دو درصد دیه در نظر گرفته می‌شود. بابت شکستگی جمجمه و ترک خوردن جمجمه معمولاً هاشمه در نظر گرفته می‌شود یعنی دیه هاشمه که معادل ۱۰ درصد دیه کامل است وبه  نرخ امسال ۴۸ میلیون تومان حساب می شود. 

اگر شکستگی زیاد باشد و نفوذ کرده باشد ارش در  نظر می‌گیرند و ۱۵ درصد دیه تعیین می‌شود. بابت قطره خونی که در سرشان بوده است و بعد از مدتی از بین رفته است معمولاً دیه در نظر گرفته نمی‌شود و بابت شکستگی ترقوه معمولاً ۴ درصد داده می شود مگر اینکه طول ترقوه شان بسیار تغییر کرده باشد که در آن صورت هم معمولا آن ۵۰ درصد هیای که در سایت ها گفته می‌شود داده نمی‌شود و مقداری ارش صرفاً اضافه می‌شود. 

توجه داشته باشید که معمولاً در محاسبه دیه همه دوستان می روند و قانون مجازات اسلامی را از سایت‌ها می‌خواند و فکر می‌کند که دیه به این صورت محاسبه می شود مثلاً دیه شکستگی ترقوه نصف دیه کامل و از این قبیل موارد ولی آنچه که در عمل اتفاق می‌افتد و پزشکی قانونی نظر می‌دهد بسیار با این نظر متفاوت است و پزشکی قانونی معمولاً دیه کمتری در نظر می‌گیرد. پای ملاحظات بیمه‌ای و یا اینکه شخصی بخواهد این را پرداخت کنند در میان است و معمولاً آنگونه که در سایت ها یا در قوانین تعیین شده است ، پزشکی قانونی دیه را تعیین نمی کند.


جدیدتر قدیمی تر