حداقل حقوق از کار افتادگی تامین اجتماعی

 

بارها در مورد حداقل حقوق از کار افتادگی تامین اجتماعی از بنده سوال پرسیدند در پاسخ به این سوال باید بگویم که بستگی دارد از کار افتادگی را به چه معنا در نظر بگیریم اما در مجموع دو نوع از کار افتادگی داریم از کار افتادگی جزئی و از کار افتادگی کلی در از کار افتادگی جزئی حقوق کمی داده می‌شود و این حقوق متناسب با سابقه بیمه پردازی و مبلغ حق بیمه پرداختی در سال‌های آخر است و در از کار افتادگی کلی علاوه بر اینکه حقوق متناسب با سابقه بیمه پردازی و حق بیمه پرداختی در دو سال آخر است یک قانون دیگر نیز دارد که به کمک کسانی که در سالهای پایین سابقه بیمه پردازی از کار افتاده کلی شدن می آید بنابراین سعی می‌کنیم در این مقاله به شما به سادگی این موضوع را توضیح دهیم.

اگر فردی از کار افتاده جزئی شود معمولا حقوق کمی دریافت می کنند بنابراین توصیه کلی ما به این دوستان این است که سعی کنند بیمه‌پردازیشان را ادامه دهند تا اینکه روزی از کار افتاده کلی شود و یا اینکه به شرایط بازنشستگی برسند. به عنوان مثال کسانی که در حادثه کاری انگشت دستشان یا انگشت پای شان یا مقداری از بینایی شان را از دست می دهند مشمول مستمری ازکارافتادگی جزئی می‌شوند که این مستمری بسیار مبلغ ناچیزی می باشد . به عنوان مثال فرض کنیم که فردی ۱۰ سال سابقه بیمه پردازی داشته باشد و میانگین حداقل دستمزد مشمول کسر حق بیمه در  دو سال آخر بیمه پردازی وی ماهیانه چهار میلیون تومان باشد. این فرد به کمیسیون پزشکی معرفی مراجعه می‌کند و کمیسیون پزشکی ۴۰ درصد از کار افتادگی برای وی در نظر می‌گیرد ۴۰ درصد ازکارافتادگی به عنوان از کار افتادگی جزئی محسوب می شود حالا بیایید ببینیم که مستمری از کار افتادگی نامبرده چگونه حساب میشود:

با توجه به اینکه نامبرده در دو سال آخر میانگین پرداخت حق بیمه چهار میلیون تومان را داشته است بنابراین میانگین دستمزد روزانه وی ۱۳۳ هزار تومان می باشد ا برای محاسبه مستمری ازکارافتادگی وی ۱۳۳ هزار تومان در عدد ۱۰ که به سال های سابقه بیمه پردازی وی می باشد  ضرب می شود و  مبلغ یک میلیون و سیصد و سی هزار تومان به دست می‌آید.  حالا برای محاسبه مستمری از کار افتادگی جزئی این یک میلیون و سیصد و سی هزار تومان در عدد ۴۰ درصد ضرب می گردد که در نتیجه حقوق مستمری ازکارافتادگی وی ۵۳۳ هزار تومان می‌شود.  توجه داشته باشید که با ۴۰ درصد از کار افتادگی و ۱۰ سال سابقه نسبتاً سابقه مناسبی است این حقوق را می‌گیرد که مطمئناً کفایت نمی‌کند و باید بیمه پردازی اش را ادامه بدهد تا بتواند بازنشستگی داشته باشد و این مبلغ فقط به عنوان مبنای کمکی ماهیانه برای وی در نظر گرفته می شود.

اما قانون محاسبه مستمری ازکارافتادگی کلی کمی تفاوت می کند و معمولاً اگر مبلغ مستمری از حداقل مبلغ مستمری اعلامی توسط دولت در آن سال کمتر باشد تا آن میزان افزایش می یابد . این افزایش مبلغ مستمری تا حداقل مستمری اعلامی دولت بر اساس قانون ماده ۱۱۱ تامین اجتماعی می باشد که مستمری را تا آن میزان بالا می‌برد و در حقیقت  از کار افتاده کلی به عنوان یک بازنشسته با حداقل ۲۰ سال سابقه کاری در نظر گرفته می‌شود چون بازنشستگان با بیست سال سابقه کاری نیست طبق ماده ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی می‌تواند از حداقل مستمری اعلامی دولت در آن استفاده نمایند.

 حالا بیایید به محاسبه حقوق یک از کار افتاده کلی را در نظر بگیریم فرض کنیم فردی با ۲۰ سال سابقه با میانگین دستمزد ماهیانه ۴ میلیون تومان با درصد از کار افتادگی ۶۶ درصد به بالا از کار افتاده کلی می باشد. لازم به ذکر است که بگوییم که درصد ازکارافتادگی کلی ۶۶ درصد می باشد و ما درصدی بالاتر از ۶۶ به عنوان از کار افتادگی کلی نداریم. حالا این فرد وقتی که از کار افتاده میشود میانگین دستمزد روزانه اش ۱۳۳ هزار تومان می‌شود که اگر ضربدر ۲۰ سال به عنوان سابقه بیمه پردازی گردد مبلغ دو میلیون و ۶۶۰ هزار تومان به دست می آید. فرض کنیم حقوق ماهیانه در سال ۱۴۰۰ حداقل 2 میلیون و ۸۵۰ هزار تومان می باشد. بنابراین این مبلغ تا آن مبلغ فوق افزایش می یابد و عملاً این فرد تغییر چندانی در میزان حقوق بازنشستگی اش نمی کن.د اما اگر فرض کنیم همین فرد ۱۰ سال سابقه داشته باشد آنگاه حقوق بازنشستگی‌اش معادل یک میلیون و سیصد و سی هزار تومان می‌شود که نسبت به حداقل حقوق که ۲ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان است بسیار ناچیز می باشد. بنابراین این مبلغ نیز تا همین مبلغ دو میلیون و ۸۵۰ هزار تومان افزایش می‌یابد و در نتیجه تفاوتی میان کسی که با ۱۰ سال سابقه از کار افتاده می شود و کسی که با ۵ سال سابقه از کار افتاده می شود و کسی که با ۲۰ سال سابقه از کار افتاده می شود حمله وجود ندارد ؟!

 به نظر من این یکی از نقاط ضعف مستمری ازکارافتادگی است این که سابقه تفاوت چندانی در از کار افتادگی فرد ندارد .البته کارشناسان امور در این زمینه نظر دادند که از کار افتادگی یکی از خدماتی است که جدا از خدمات بازنشستگی برای فرد محاسبه شده و دو درصد حق بیمه به صورت جدا برای مستمری از کار افتادگی در نظر گرفته می‌شود بنابراین تفاوتی نمی‌کند یک که یک فرد بعد از دو سال بازنشسته شود یا بعد از ۱۵ سال و باید حداقل حقوق را طبق قانون بگیرد چون چنین فردی دیگر امکان ادامه فعالیت را ندارد و باید مستمری به وی پرداخت شود که نیازهای حداقلی وی را پوشش دهد. امیدوارم این مقاله برای شما سودمند بوده باشد و در صورتی که نیاز به مشاوره و وکالت در زمینه از کار افتادگی داشته باشید که کارشناسان خبره سایت بیمه جو مراجعه فرمایید.

جدیدتر قدیمی تر