دریافت خسارت از مقصر حادثه به جای بیمه شخص ثالث

 با سلام ! بنده 2 سال پیش با ماشین تصادف کردم. تصادف جرحی بود. روند دریافت دیه رو از طریق دادگاه پیگیری کردم و از بیمه دریافت کردم تمام . برای دریافت خسارت وارده به ماشینم از طریق شورا اقدام کردم.چون مقصر حاضر نشد بیمه نامه روبه من بده و از تشکیل پرونده خسارت در بیمه خودداری کرد.طبق کروکی و گزارش تصادف بنده  زیان دیده بودم و مقصر هم مست بود. مقصر در هیچ یک از جلسات شورا حضور نیافت.در صورتی که ابلاغیه و اخطاریه ها و دادنامه و اجرائیه از طریق سامانه ثنا بهش ابلاغ می شد. بعداز2سال حکم غیابی صادر شد و دستور جلب خوانده رو گرفتم. خوانده از ترس بازداشت تمام خسارت را پرداخت کرد.تمامی مراحل پرونده و هزینه ها و میزان خسارت طبق نظر کارشناس رسمی شورا انجام شد.اکنون مقصر تقاضای واخواهی کرده به این دلایل:

1- ببنده از طرح این دعوی بی اطلاع بودم؟!

2- فکرمی کردم خواهان خسارت ماشین رو همراه دیه از بیمه گرفته ولی از عمد این کار را نکرده است.

3- این مبلغ خسارت خیلی زیاده و همش مربوط به من نمیشه! اکنون بنده چطور از خود دفاع کنم تا قاضی شورا واخواهی رو رد کنه؟؟ و اینکه 2 سال پیش کارشناس 16 میلیون برای ماشین خسارت برید و حکم بعد ا ز2 سال صادر شد.این پول خیلی بی ارزش شده است .قاضی تأخیر و تأدیه را رد کرد. راهی برای جبران ارزش 16 میلیون هست؟

در پاسخ به سوال شما باید بگویم که بابت موضوع اول یعنی اینکه ایشان از دعوا بی اطلاع بوده مطمئن قاضی رای مثبت به نفع ایشان خواهد داد چون بی اطلاع بودن از 

قانون و زمان دعوا  به معنای محق بودن نیست و مطمئناً قاضی این دلیل را رد می کند .

در مورد سوال سوم که مبلغ زیاد است طبیعتاً خسارت را کارشناس دادگستری تعیین کرده است و ایشان فقط می‌تواند با پرداخت مبلغ هیئت سه نفره موضوع را مجدداً به کارشناسی بکشاند که شخص آن بعید می دانم بعد از دوسال نظر کارشناسان عوض شود چون سال‌های زیادی گذشته است و مطمئنا ماشین شما هم دیگه از سالم شده است و تعمیر انجام شده است و در این زمینه رای مثبت نخواهد گرفت .

اما مورد دوم به نظر من مورد مهمی میباشد که شما چرا خسارت ماشین را از بیمه نگرفت طبیعی است که ایشان در هر صورت باید خسارت را می‌داد  چون اگر کارشناس قوه قضائیه یا دادگستری مست بودن ایشان را تایید می‌کردند بیمه خسارت شما را پرداخت می‌کرد ولی از ایشان می گرفت. بنابراین در کلیت کار فرقی نمی کند ولی شما باید مدارکی ارائه کنید که ایشان مدارک مربوط به بیمه را به شما نداده است یعنی بیمه‌ نامه را به شما ارائه نکرده است نهایتاً اگر قاضی در این زمینه به نفع ایشان رای دهد شما می توانید بگویید که از بیمه خسارت و می گیرید و هر مبلغی که بیمه به شما داد به ایشان مستقر می گردانید و نیازی نیست تا قبل از اینکه بیمه شما مبلغی دهد به ایشان بدهید به علاوه اینکه اصلا فرقی برایشان نمی کند چون مثبت بوده است بیمه چیزی به عنوان خسارت به ایشان پرداخت نخواهد کرد.


جدیدتر قدیمی تر