به اداره کار تا چه زمانی می توان شکایت کرد؟

 درود و عرض ادب! وقت بخیر! بنده در یک واحد تولیدی( آرایشی و بهداشتی ) مشغول به فعالیت هستم. از ابتدای شروع فعالیت( در سال 1394 ) چند نفر پرسنل رو استخدام کردیم و با توجه به شرایط اون زمان که مجموعه تازه تاسیس بود قواعد و قوانین خاصی برای پرداخت حقوق و دستمزد تعیین نشده بود  و عیدی و پایان کار و یا بن خوار و بار و مسکن  پرسنل لحاظ نمی شد و پرسنل از ماه دوم فعالیت بیمه تامین اجتماعی میشدند. در سال 95 که مجموعه صاحب مدیر شد یه سری تغییرات در حقوق و دستمزد اعمال شد و بن مسکن و خوار و بار در حقوق محاسبه شد.

برای همون سال هم عیدی به پرسنل تعلق گرفت. منتهی بجای پول عیدی و پایان کار که مثلا 2 میلیون تومان می شد 1 میلیون نقدی و 1 میلیون هم( محصول تولیدی قابل فروش به جای پول نقد ) به پرسنل تحویل داده شد. در سال 96 و تا تیرماه 97 هم کل حقوق و مزایا و عیدی و پایان کار به صورت کامل به پرسنل پرداخت شد. در تیر ماه سال 97 مجموعه بخاطر یک سری مسائل 5 ماه تعطیل شد و تعداد 35 نفر از 42 نفر  پرسنل را تعدیل نیرو کرده و به آنها تسویه داده شد. 

در تسویه بن خواروبار و مسکن و یا سنوات  که قبلا در سالیان قبل برای پرسنل لحاظ و  پرداخت نشده بود هم بر مبنای بن خوار و بار مسکن و سنوات  سال 97 در تسویه لحاظ و پرداخت شد و این پرسنل سند های مربوط به تسویه شون رو امضا و اثر انگشت زدند و سند آن موجود است.

الان بعد از گذشت 4 سال از تاریخ تسویه پرسنل دو نفر از این پرسنل  که با این مجموعه قطع  همکاری کردند و در شرکت دیگری به فعالیت مشغولند به واحد اداری و مالی این مجموعه مراجعه کردند و میگویند که تسویه ما دو نفر در اون سال کامل پرداخت نشده و باید از نو باز بینی بشه و ما اعتراض داریم و حق مون رو میخوایم و بنوعی در حق ما اجحاف شده است. سوالم اینجاست که بعد از گذشت 4سال آیا بررسی دوباره تسویه حساب 4 سال قبل کار صحیحی است و  در صورتی که مجموعه از این کار خودداری کند آیا اون دو نفر اگر به اداره کار مراجعه کنند حق اعتراض دارند و امکان اینکه رای رو به نفع اون ها صادر کنند تا چه اندازه است؟

ممنون میشم بنده رو راهنمایی کنید. از بابت نوشته طولانی عذرخواهی میکنم؟

در پاسخ به سوال شما باید بگویم که تمامی موارد باید طبق قانون کار به آنها پرداخته شده باشد و دقیقا متوجه نشدم که کدام مزایای ثابت را به آنها داده اید یا نداده اید. اما اینکه آنها حق اعتراض دارند و می‌توانند به اداره کار مراجعه کنند طبیعی است و اداره کار به راحتی در این زمینه رای صادر می‌کند. یعنی اداره کار در مورد پرونده ها تا ۱۰ سال قبل به راحتی را صادر می‌کند و آن هم فقط قانون کار است که باید حقوق یعنی حداقل حقوق و مزایای ثابت و عیدی سنوات و حق بیمه آنها را پرداخت کرده باشید. اگر شکایت به اداره کار برسد برگه هایی که آنها به عنوان رضایت امضا کردند اهمیتی ندارد و تنها شما باید مدارکی نشان دهید که حقوق و مزایا را طبق قانون همان سال به آنها پرداخت کرده اید. پیشنهاد می کنم موضوع را دوستانه حل کنید.


جدیدتر قدیمی تر