پرداخت خسارت توسط بیمه دانا

 اویس : باسلام ! بنده در اسفند سال ۹۶ با موتورسیکلت دولتی راه آهن در شهر ساری تصادف کردم و مقصر حادثه شناخته شده و موتور بیمه دانا بوده است . بعد از گذشت حدودا یک سال و دو بار عمل جراحی روی پای چپ (عمل فیکساسیون و تاندون ترانسفر) پزشکی قانونی برای شکستگی و نقص عضو ۲۵درصد درنظر گرفته است که مدارک را در تاریخ ۵/۱۲/۹۷ در شرکت بیمه تکمیل کردم .

بعد از تعطیلات نوروز به بیمه مراجعه که اعلام داشتند مبلغ۵۲۵۰۰۰۰۰تومان غرامت مشخص گردید (غرامت براساس مبلغ سال تصادف تعیین گردید که یوم الادا محاسبه نگردید) و گفتند که الان بودجه نیست باید صبر کنی تا اردیبهشت واریز بشود . اردیبهشت هم واریز نشد که با توجه به مراجعه مجدد گفتند خرداد پرداخت می شود که تا به امروز با گذشت سه ماه از زمان تکمیل پرونده این امر محقق نگردید .

در تاریخ۹۸/۳/۱۱ از طریق سایت ثبت شکایات بیمه مرکزی اقدام به ثبت شکایت نمودم که ارجاع داده شد به واحد شکایات بیمه دانا در تهران که از آنجا با من تماس گرفتند و گفتند باید صبر کنی . با توجه به موارد فوق چه راه حلی را پیشنهاد می کنید؟ آیا به بیمه مرکزی بصورت حضوری مراجعه کنم با توجه به اینکه محل سکونتم مازندران می باشد وبیمه مرکزی در تهران؟

آیا دادخواست بدهم و طرح شکایت در دادسرا را انجام بدهم که احتمالا دو یا سه ماه طول می کشد تا رسیدگی بشود از طریق دادسرا ؟ آیا این احتمال است تا شرکت بیمه در دادگاه به دروغ ادعا تکمیل نبودن مدارک را بهانه کند با توجه به اینکه مدارک تکمیلا ارسال شد به تهران و تعیین مبلغ شد و بنده هیچ سندی رو دال بر ارائه مدارک به آنها  ندارم؟

در مراجعه به بیمه به رئیس شعبه گفتم اگر مبلغ را پرداخت نکنید خسارت روزانه دیرکرد را از شما مطالبه می کنم که گفتند اول اصل غرامت را بگیر بعد برو دنبال دیرکرد. که اگر من در دادسرا دادخواست بدهم و در جریان رسیدگی دیه پرداخت بشود آیا می توانم طبق همان دادخواست برای دیرکرد خسارت را طلب کنم و از دادسرا رای مبنی بر پرداخت دیرکرد توسط شرکت بیمه را بگیرم ؟

با توجه به اینکه از محل بیمه حوادث راننده غرامت می گیرم نباید مبلغ بروز تعیین بشود ؟ آیا اگر با نظر شما شکایت را ارائه کنم به دادسرا، در دادخواست به این موضوع هم اشاره کنم با عنایت به اینکه هنگام دریافت شماره حساب ازم برای پرداخت خسارت یک فرم رو مبنی بر اینکه اعتراض نداشته و درصورت دریافت خسارت بیشتر ضرر و زیان را به بیمه برگردانم امضا و اثر انگشت گرفتند مشکلی ایجاد نمی شود ؟

1.     به نظرم یک تا 2 هفته صبر کنید . معمولا بیمه مرکزی خودش پیگیر مطالبات شماست و به احتمال زیاد خودشان از شما و بیمه پیگیری می کنند . شما 11 خرداد شکایت کرده اید و به نظر من به نتیجه می رسد .

2.     اگر سریعتر می خواهید به نتیجه برسید به نظر من تلفنی یا حضوری از طریق بیمه مرکزی پیگیری نمایید . پیگیری از طریق دادسرا طولانی تر است و معمولا جوابگویی بیمه ها به بیمه مرکزی سرعتر است تا به دادگاه و قاضی !

3.     حتما باید به بیمه مرکزی اطلاع دهید که غرامت باید به نرخ روز محاسبه شود .

4.     اگر به هر دلیلی از طریق بیمه مرکزی به نتیجه نرسیدید (تا 15 تیر به نظر من صبر کنید) از طریق دادگاه اقدام کنید .

5.     برای پرداخت دیرکرد باید از طریق دادگاه اقدام کنید اما واقعیت این است که پرداخت غرامت به نرخ روز برایتان سودمند تر است .

6.     بیمه دانا نمی تواند نبود مدارک را بهانه کند.

نظرات