محاسبه آنلاین دیه سال 1403

 سلام! وقت به خیرخسته نباشی! ما هنوز بیمه پرداخت نشده سال ۱۴۰۱تصادف کردیم. زنگ زدم بیمه تهران گفت امروز نامه تون اومده تهران به نرخ روز پرداخت میشه؟! این دیه مقدر برای  شکستگی  استخوان بازو چند درصد است؟ این شکستگی مهره ۶گردن چنددرصده؟ ارش گردن زده ۱۴درصد وشکستگی هم جدا درصد داره؟

مجموع ارش و دیه شما 43.5 درصد دیه کامل است. اگر به نرخ دیه امسال پرداخت شود با توجه به اینکه هر درصد دیه معادل 12 میلیون تومان است معادل 522 میلیون تومان می شود. دیه مقدر شکستگی استخوان بازو 8 درصد است.

نکات زیر در مورد دیه در سال 1403 مفید است؟

1-     دیه شکستگی استخوان که مطلوب التیام یافته باشد : 96 میلیون تومان

2-     دیه شکستگی استخوان که مطلوب التیام نیافته باشد : 120 میلیون تومان

3-     دیه شکستگی بینی : 120 میلیون تومان

4-     دیه شکستگی ترقوه : 48 میلیون تومان

5-     دیه 12 دندان جلو که کامل از بین بروند : 60 میلیون تومان

6-     دیه 20 دندان عقب که کامل از بین بروند : 24 میلیون تومان

7-     دیه یک دست : 600 میلیون تومان

8-     دیه یک پا : 600 میلیون تومان

9-     دیه دنده های محیط بر قلب : 30 میلیون تومان

10-دیه دنده های غیر محیط بر قلب : 12 میلیون تومان

11-جنین ۲ هفته‌ای: ۲۴ میلیون  تومان

12- جنین 1 ماهه: ۴۸ میلیون تومان

13-جنین ۸ هفته: ۷۲ میلیون تومان

14-جنین ۱۲ هفته: ۹۶ میلیون تومان

15-جنین۱۶ هفته: ۱۲۰ میلیون قبل از دمیده شدن روح

16-جنین ۱۶ هفته مونث: ۶۰۰ میلیون بعد از دمیده شدن روح

17-جنین مذکر ۱۶ هفته:۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون بعد از دمیده شدن روح

18-جنین ۱۶ هفتگ بدون تعیین جنسیت: ۹۰۰ میلیون بعد از دمیده شدن روح

در مورد خسارت‌های مالی، بیمه مرکزی حداکثر تعهد مالی بیمه‌نامه‌های شخص ثالث را در سال 1403 معادل 800 میلیون تومان اعلام کرده است. این رقم حداقل معادل با 2.5% نرخ دیه ماه حرام (40 میلیون تومان) و حداکثر 50% آن (800 میلیون تومان) در نظر گرفته‌می‌شود. باید توجه داشت که رقم 800 میلیون تومان حداکثر سقف تعهدات مالی است و شرکت‌های بیمه می‌توانند بر حسب توانگری مالی خود حداکثر مبلغ را کمتر در نظر بگیرند در صورتی‌که مالک خودرو خواستار افزایش سقف تعهدات مالی باشد، می‌تواند برای پوشش مالی فراتر از حالت پایه اقدام به خرید “بیمه مازاد شخص ثالث” نماید. در صورتی که بیمه‌گذار پس از خرید بیمه‌نامه ثالث درخواست افزایش پوشش مالی را داشته باشد، پس از ارائه درخواست به بیمه‌گر و دریافت تاییدیه، الحاقیه خود را از شرکت بیمه دریافت خواهد کرد. خود من معمولا این الحاقیه را خریداری می کنم. چون با توجه به قیمت رو به فزونی خودرو ممکن است تصادف با خودرویی صورت پذیرد که هزینه های بالایی برای ما داشته باشد.

این طبیعی است که با افزایش نرخ دیه سال به سال، سقف تعهدات مالی شرکت‌های بیمه شخص ثالث نیز بیشتر می‌شود. مثلا در سال 1402 که نرخ دیه کامل در ماه حرام 1 میلیارد و دویست میلیون تومان بود این عدد 30 میلیون تومان در نظر گرفته‌می‌شد، در سال 1403 که نرخ دیه کامل در ماه حرام معادل یک میلیارد و ششصد میلیون تومان است این عدد به 40 میلیون تومان رسیده‌است.

بیمه شخص ثالث خودرو، خسارت‌های مالی و جانی وارد شده به اشخاص ثالث و خسارات جانی راننده رو جبران می‌کند. خسارت‌های جانی شامل شکستگی، نقص عضو، ازکارافتادگی جزئی یا کلی، دیه فوت و هزینه معالجه اشخاص ثالث در اثر حوادث می‌شود. البته خاسرت های جانی و مالی و دیه داده می شود و هیچ هزینه ای بابت ازکارافتادگی توسط شرکت های بیمه پرداخت نمی شود.

با توجه به افزایش قیمت دیه در سال 1403 و افزایش 33 درصدی نسبت به سال گذشته، پیشنهاد می‌کنیم با خرید بیمه شخص ثالث هزینه‌های خود را کاهش دهید.

 

 

نظرات