درخواست ازکارافتادگی به علت تعویض مفصل

من اقدام کردم برای از کارافتادگی که حقوق پدرمو مجدد برقرار کنم.پدرم بازنشسته ی ارتش بودند. از دوران ابتدایی به دلیل بیماری اوریون شنوایی کامل یک گوشم از بین رفت و از همین طریق معافیت پزشکی برای خدمت گرفتم. الان ۴۴ سالمه پارسال عمل مفصل هیپ کردم به دلیل شکستگی و این اتفاق قبل از فوت پدرم افتاد و الان تشخیص به سیاه شدن سر استخوان دادند طبق اسناد و مدارک و معرفی نامه ی دکترم هست که نیاز به تعویض مفصل هست. حالا که اقدام کردم برای از کار افتادگی کمیسیون میگه مدارک بعد از ۲۵ سالگیتون هیچ کمکی نمیکنه و از لای پرونده برداشت و داد به خودم و فقط موارک (نوار گوش جدید و تست تعادل) که مشخصه تعادل یک طرف دارم و کپی کارت معافیتم رو گرفت و گفت اگر رو همین رای بدن به از کار افتادگی وگرنه مدارک عمل مفصل پا هیچ ارتباطی نداره؟! این قانون قبل از ۲۵ سالگی رو خود دفتر ساتا هم بهم گفت.ضمنا من مجردم و کامل با پدرم زندگی میکردم و بیمه ی پدرم بودم تا پارسال و الان میگن بیمه ی آزاد بودی و بیمه ی تحت تکفل نبودی  چون بیماری خاص نداشتی به همین دلیل تعلق نمیگیره؟! منم تا حالا برای مشکل گوش و تعادلم هیچ اقدامی نکرده بودم.این بود کل ماجرا؟! اگر جایی چیزی نیاز به توضیح داره بفرمایین که شفافترش کنم‌و اگرم نه لطف بزرگی میکنید راهنماییم کنین.؟

ببینید در کمیسیون با توجه به بیماری هایتان به شما درصد می دهند. بیماری هایی که مدارک آنها قبل از فوت پدرتان باشد. اگر ازکارافتاده شوید حقوق تعلق می گیرد و ربطی به بیمه شما ندارد و اگر نشوید حقوق تعلق نمی گیرد. ازکارافتادگی به علت تعویض مفصل تان چون بعد از فوت پدرتان بوده است محاسبه نمی شود.

دلیل اصلی نیاز به جراحی مفصل، درد مفصل می‌باشد. علاوه بر این درد، در موارد زیر ممکن است به این عمل‌ جراحی نیاز پیدا کنید:

·         ورم لگن، سفتی و کاهش تحرک

·         کاهش کیفیت زندگی یا خواب آشفته به علت دردهای مفصلی

·         مشکل در انجام فعالیت‌های روزانه، مانند خرید یا حمام کردن که به علت آسیب های مفصلی رخ داده است.

·         افسردگی ناشی از درد یا عدم تحرک که البته بدون عمل هم قابل حل است.

·         مشکلات مفصلی که زندگی کاری و اجتماعی شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد

اغلب افرادی‌ که عمل جراحی مفصل را انجام می‌دهند بین 60 تا 80 سال سن دارند. اگر علائم زیر را دارید احتمالا پزشکتان این عمل را به شما پیشنهاد می‌کند:

·         روماتیسم ستون فقرات

·         آرتروز

·         روماتیسم مفصلی

·         آرتریت سپتیک

·         رشد غیرمعمول استخوان

پس از شکستگی لگن، احتمالا به این عمل نیاز پیدا خواهید کرد. این عمل بیشتر در سنین بالا رخ می دهد.

اگرچه جراحی مفصل لگن با از بین بردن درد به شما کمک می‌کند که دوباره فعالیت‌های از‌ دست رفته‌تان را به‌ دست آورید، اما ممکن است به‌ دلیل عوارض پس از عمل و سختی‌های احتمالی پس از آن برای شما مناسب نباشد. بهتر است قبل از اینکه تصمیم قطعی خود را بگیرید، در مورد مزایا و معایب این جراحی با پزشک خود مشورت کنید. البته سعی کنید حتما پزشک ارتوپدر نباشد و می توانید با پزشک های دیگر نیز در این زمینه مشمورت کنید. همان‌طور که فواید این جراحی نظیر کاهش درد، افزایش توانایی در حرکت و به‌طور کلی افزایش کیفیت زندگی را در نظر می‌گیرید باید از معایب آن نیز آگاه باشید:

·         مفصل مصنوعی لگن بعد از 10 تا 20 سال نیازمند جراحی مجدد و تعویض مفصل می‌باشد.

·         مانند تمامی جراحی‌های بزرگ، این جراحی نیز ریسک‌هایی به همراه دارد.

·         در هفته‌های اولیه پس از جراحی، به دلیل کاهش در توانایی حرکتی ممکن است برای راه‌ رفتن به کمک نیاز داشته باشید.

·         ممکن است توانایی خود را برای انجام ورزش‌ها و فعالیت‌های خاصی نظیر تمرین اسکات از دست بدهید. کلا ورزش حرفه ای را باید کنار بگذارید و ورزش های عادی برای سلامتی را پیگیری کنید.

همان‌طور که می‌دانید همیشه جراحی آخرین گزینه درمان است. روش‌های درمانی که می‌توانید قبل از جراحی آن‌ها را امتحان کنید به شرح زیر می‌باشد. به نظر من تا می توانید از روش های جایگزین استفاده کنید و عمل کردن آخرین مرحله در درمان تان باشد:

·         استفاده از داروهای ضد درد یا ضدالتهاب

·         فیزیوتراپی (فیزیوتراپ شما با آموزش حرکاتی خاص در راستای کاهش درد در زمان حرکت به شما کمک می‌کند) و یکی از سودمندترین روش ها در این زمینه می باشد.

·         تزریق استروئید

·         استفاده از عصا

·         کاهش وزن : قول می دهم اگر این کار را انجام دهید 90 درصد مشکل حل خواهد شد. افزایش وزن فشار زیادی بر روی ستون فقرات و مفصل های بدن می آورد و با کاهش آن مشکل را به صورت بنیادین حل می کنید.

پزشک شما به منظور تشخیص دقیق به تصاویر اشعه ایکس ناحیه لگن نیاز دارد.

جراحی تعویض مفصل لگن در یک مفصل سالم

در یک مفصل سالم، انتهای استخوان ران شما در حفره پلویس به ‌راحتی حرکت‌کرده و سطح آن با پوششی لغزنده پوشانده شده که حرکت استخوان در پلویس را آسان کرده و یک مفصل لگن سالم را تشکیل می‌دهد.

جراحی تعویض مفصل لگن  در یک مفصل ناسالم

از بین رفتن پوشش غضروفی روی استخوان‌های لگن منجر به ساییدگی استخوان‌ها روی یکدیگر و بروز التهاب و درد می‌گردد.

جراحی تعویض مفصل لگن

در این جراحی پزشک معالج حفره پلویس و قسمت متصل به این حفره در استخوان ران را خارج‌‌ می‌‌کند. سپس به منظور ایجاد مفصل جدید یک حفره فلزی، پلاستیکی یا سرامیکی را جایگزین آن کرده و به استخوان ران قطعه‌ای کروی متصل می‌کند. به‌طور معمول جنس این قطعه کروی را از فلز و جنس حفره را از پلاستیک انتخاب می‌کنند. برای افراد جوان از کره سرامیکی و حفره‌ای سرامیکی یا پلاستیکی استفاده می‌گردد. قطعات جدید با استفاده از سیمان اکریلیک فیکس می‌شوند، اگر فعالیت شما زیاد باشد یک یا هردو قطعه بدون استفاده از سیمان اکریلیک در موقعیت جدید قرار داده می‌شوند. در اینصورت سطح پروتز را با موادی مخصوص پوشانده که باعث رشد استخوان و اتصال به پروتز می‌گردند.

پزشک شما با در نظر گرفتن سن، سایز و فرم طبیعی لگن و با آگاهی از این مساله که در آینده چه فعالیت‌هایی انجام خواهید داد، بهترین گزینه را جهت درمان به شما پیشنهاد می‌کند. این امکان وجود دارد که پروتزی دست‌ساز جهت عملکرد بهتر برای شما به‌ کار برده شود. در بسیاری از موارد برای انجام جراحی برشی 20 تا 30 سانتی‌متری در ناحیه عمل ایجاد می‌گردد، هرچند در روش‌های جدید با استفاده از ابزارهای پیشرفته‌تر اندازه برش کوچک‌تر شده و درد کمتری پس از جراحی احساس می‌شود.

نظرات