کار کردن در دو کارگاه به صورت همزمان

 

صادق هادی نژاد: با سلام! بنده ده سال است که بصورت دایمی در کارگاهی کار می کنم و با توجه به اینکه در گزارش بازرسی تامین اجتماعی نام بنده قید شده است کارفرما حق بیمه چندماه را پرداخت نکرده است و از طرفی نیز الان 6 ماهه که کارفرما تعمدا و بدون مانع قانونی و کاملا خودسرانه کارگاه را تعطیل کرده است.

با توجه به اینکه تعلیق قرارداد از سوی کارفرما بوده و عمدی هم بوده است و طبق قانون کار در چنین مواردی که تعلیق قرارداد از سوی کارفرما باشد کارفرما باید حقوق و حق بیمه کارگر را واریز کند:

1.     برای اینکه بتوانم حقوق و مزایای دوره تعلیق را بگیرم باید بنده چکار کنم؟ آیا شکایت کنم یا راه دیگری پیشنهاد می دهید؟

2.     برای ماههایی که بیمه نریخته شده و گزارش بازرس هم وجود دارد باید چکار کنم؟

3.     بنده مدت سه سال همزمان که در این کارگاه شاغل بودم در کارگاه دیگری که متعلق به کارفرما بوده است کار می کردم. یک شیفت این کارگاه و شیفت دیگر کارگاه دوم ولی کارفرما فقط یک حقوق داده است و برای یک شیفت بیمه واریز کرده است و حقوق یک شیفت را بهم نداده است ضمن اینکه گزارش بازرسی تامین اجتماعی هم وجود دارد که در سالهای 94 و 95 در بازرسی از هر دوکارگاه اسم بنده را نوشته است.آیا طبق قانون کار می توانم برای حقوق و بیمه واریز نشده در کارگاه دیگر شکایت کنم و اصلا قانون کار اجازه می دهد در دو کارگاه همزمان بیمه واریز شود و حقوق و حق بیمه در کارگاه دیگر به بنده تعلق می گیرد یا نه ؟ و باید چکار کنم؟ (ضمن اینکه کارفرما کارگاه دوم را سال قبل فروخته است و تغییر فعالیت داده است) ؟

پاسخ به سوالات فوق به شرح زیر است:

1.     تنها راهی که دارید شکایت به اداره کار است.

2.     برای بیمه هم باید شکایت کنید. البته اگر قبل آن حق بیمه پرداخت می شده است و ترک کارتان نزده شده است می توانید از طریق بازرسی تامین اجتماعی نیز اقدام کنید تا کارفرما را در این زمینه بدهکار کنند.

3.     برای حقوق و بیمه واریز نشده متناسب با ساعات کاری در کارگاه دیگر می توانید شکایت کنید. البته نمی توانید در یک ساعت معین در دو جا اشتغال به کار داشته باشید و اثبات کنید در ساعات جدایی کار کرده اید.

جدیدتر قدیمی تر