مراحل شکایت از کارفرما

 

با شروع کار در کارگاه ( شرکت ) کارگر مستحق دریافت حقوق و مزایا در برابر کار برای کارفرما می گردد . قانونگذار نیز برای حفظ حقوق طرفین قانون کار را برای آنان تدوین و تنظیم کرده است . هر قراردادی دارای اصول و شرایطی است که طرفین در زمان انعقاد آن مکلف به انجام آن هستند .

از جمله اصولی که باید در قرارداد کار ذکر گردد عبارت است از : مشخص کردن نوع کار ، حقوق و دستمزد ، ساعات کار ، محل انجام کار ، تاریخ انعقاد قرارداد و سایر مواردی که طبق عرف و عادت ایجاب می کند که در قرارداد ذکر گردد . گاهی با وجود ذکر میزان حقوق در قرارداد ممکن است کارفرما حق السعی کارگر را نپردازد و یا قراردادی منعقد نکند و حق السعی کارگر را پرداخت نکند . کارگر برای دریافت حقوق و دستمزد معوقه خود نیاز است اقدامات قانونی را انجام دهد . به همین دلیل به بررسی شکایت از کارفرما بابت عدم پرداخت حقوق و نحوه و مراحل شکایت از کارفرما می پردازیم . این اتفاق بارها در کشور ما می‌افتد و کافی است که به ادارات کار مراجعه کنیم و ببینیم که در هیئت های تشخیص و حل اختلاف اداره کار چقدر مراجعه کننده وجود دارد و نوبت ها ۳۰ دقیقه به ۳۰ دقیقه پر میشود و در یک اداره کار شاید روزانه بالای ۲۰۰ تا ۳۰۰ شکایت بررسی می گردد .

شکایت از کارفرما بابت حقوق

کارگر برای شکایت از کارفرما بابت حقوق باید به اداره کار مراجعه نماید به دلیل آنکه یه دعاوی مربوط به حقوق و مزایا و سنوات و غیره مرجع صالح به رسیدگی آن اداره کار میباشد ولی در مورد دعاوی ناشی از آسیب جسمی و حیثیتی و غیره مرجع صالح به رسیدگی دادسرا می باشد . بنابراین برای خواسته خود که دریافت حقوق معوقه می باشد باید ابتدا از طریق دفاتر پیشخوان دولت الکترونیک یوزرنیم و پسورد بگیرد و بعد از گرفتن یوزرنیم و پسورد از طریق سایت اداره کار درخواست خود را ثبت کنند بعد از ثبت درخواست بعد از چند روز یک پیامک به فرد شاکی ارسال می‌شود که در آن تاریخ جلسه دادگاه مشخص شده است یک پیامک نیز به مرد متشاکی یعنی کسی که از او شکایت شده است نیز ارسال می گردد تا در دادگاه حضور پیدا کند در گذشته اگر یکی از طرفین در جلسه دادگاه حضور پیدا نمی‌کرد معمولاً دادگاه مجدد جدید می‌شد ولی اخیراً این اتفاق نمی‌افتد و به صورت یکجانبه صادر می گردد که معمولاً به ضرر کسی است که در جلسه هیئت تشخیص یا حل اختلاف شرکت نکرده است.توجه داشته باشید که در صورتی که به رای مذکور اعتراض در مدت زمان ۱۵ روز صورت نگرفتن پذیرد و مربوطه قطعی شده و می توان با مراجعه به اجرای احکام دادگستری و مربوطه را اجرا کرد و شکایت به دیوان عدالت اداری در این زمینه مانع از اجرای رای مذکور نمی گردد. در مورد دعاوی ناشی از آسیب جسمی و حیثیتی و غیره مرجع صالح به رسیدگی دادسرا می باشد . 

نحوه و مراحل شکایت از کارفرما بابت حقوق

نحوه و مراحل شکایت از کارفرما بابت حقوق کل در اداره کار به ترتیب ذیل صورت می گیرد : کارگر ابتدا باید سوابق بیمه خود را جمع آوری کند سپس به اداره کار مراجعه نماید و از آن ها نامه ای برای شعبه بیمه گذاران دریافت کند و سپس با مراجعه به کارگزاری بیمه تامین اجتماعی کلیه سوابق بیمه خود را جمع آوری نماید . سپس با مراجعه به سایت اداره کار به آدرس mcls.gov.ir و کلیه مدارک و سوابق خود را همراه با دادخواست در سایت آپلود کند. 

برخلاف گذشته دیگر جلسه سازش برگزار نمی گردد و مستقیم شکایت مورد بررسی قرار می گیرد.  در جلسه اداره کار صرفاً کارمندان اداره که به عنوان یکی از اعضای جلسه هیات تشخیص یا حل اختلاف وجود دارد با دو طرف صحبت می‌کند و مدارک را جمع‌آوری می‌کند و شکایت را ثبت می نماید سپس بعد از در جلسه موضوع مورد بررسی قرار گرفته و رای صادر می‌کردند رای صادر شده از طریق سایت اداره کار به طرفین ابلاغ می‌گرددو پیامک صدور رای نیز به طرفین ارسال می شود. بعدها از طریق سایت اداره کار می توان به رای مذکور اعتراض کرد و عینا همانند مراحل قبل پرونده مجددا در هیات حل اختلاف مورد بررسی قرار می گیرد.

جدیدتر قدیمی تر