شکایت از کارفرما

  

سلام بنده آرمین نوربخش هستم با شماره تماس ...اگر امکان مشاوره تخصصی در این زمینه وجود دارد حاضرم با پرداخت هزینه، تلفنی مشاوره بگیرم؟

من از سال 98 در ساختمانی 35 واحدی یک واحد خریده ام و ساکن شده ام.  از اردیبهشت 1400 مدیر ساختمان  هستم. از سال 93 یک سرایدار داره ساختمان که اخیرا متوجه شده ام که از سال 93 تا 96 به مدت حدود 3 سال بیمه نشده ولی بعدش بیمه شده تا الان. به خاطر اینکه فرصت نکردم، مدیر قبلی تا پایان تیرماه ، به جای  من بیمه ایشون را رد کرده است.  هیأت مدیره امسال تصمیم گرفت که سرایدار را تغییر بده و برای ایشون یک جای دیگه پیدا کردیم و فرستادیمش اونجا و خودمون یک سرایدار جدید گرفتیم. حالا سرایدار قبلی میخواد بره شکایت کنه بابت اون 3 سالی که بیمه نشده. مدیر قبلی ساختمان که این موضوع را فهمید (ایشون هم مثل من یک ماهه فهمیده)، گفت دیگه بیمه براش رد نمیکنه و اصرار داره که من خودم برم اداره بیمه و کارگاه را به نام خودم منتقل کنم و بیمه ماه آخر سرایدار قبلی را رد کنم و پایان کارش را اعلام کنم.

من هم از طرفی نگرانم که اگه بیمه ماه آخر ایشون را رد کنم، عملا طرف شکایت من خواهم بود احتمالا و با اینکه در اون سه سالی که سرایدار بیمه نشده، اصلا در این ساختمان ساکن نبودم، ظاهرا  مسئول پرداخت خسارت خواهم بود و حتی ممکنه اموالم توقیف بشه و ....

سوال هام از خدمت شما اینه:

یک:طرف شکایت چه کسی خواهد بود؟ کسی که الان رسما مدیر ساختمان هست؟  (یعنی من)؟ یا کسی که داره بیمه را رد میکنه (یعنی مدیر قبلی)؟ یا کسی که بیمه ماه آخر ایشون را رد خواهد کرد (مدیر قبلی یا من)؟

دو:کسی که طرف شکایت قرار میگیره، چه بلایی قراره سرش بیاد؟ توقیف اموال؟ ..... یک نفر میگفت اون یک نفر فقط نماینده ساختمانه و بدهی بیمه تقسیم بر 35 میشه و برای هر واحد یک نامه میره. کدام درسته؟

سه:بهترین کاری که من میتونم بکنم چیه؟ - آیا از انتقال کارگاه به خودم طفره برم؟  که این کار اخلاقا درست نیست . چون مدیر قبلی به من لطف کرد و این چند ماه بیمه سرایدار را رد کرد. انصاف نیست اون توی دردسر بیفته. من هم انصاف نیست توی دردسر بیفتم. چون ما کوتاهی ای نکردیم. قبلی ها کردن.

- آیا از مدیریت ساختمان انصراف بدم؟ و  دیگه عضو هیأت مدیره هم نباشم تا مسئولیتی متوجه شخص من نباشه؟

- آیا کارگاه  را به اسم خودم منتقل کنم تا بتونم سرایدار جدید را برای شهریور بیمه کنم و ماه آخر سرایدار قبلی (مرداد) را بیمه نکنم با این تصور که مسئولیتی متوجه من نشه؟

- استعفای دست جمعی هیئت مدیره کمکی میکنه؟ همه مون بکشیم کنار و ساختمان بدون هیأت مدیره باشه؟

چهار:شخصا معتقدم اون 3 سال که سرایدار قبلی بیمه نشده، بهش ظلم شده و باید حقش را بگیره.ولی از همون کسانی بگیره که اون 3 سال در ساختمان مالک بودن. کسانی هم باید بیفتن توی دردسر و زحمتش را بکشن که اون سه سال هیأت مدیره یا مدیر ساختمان بودن و کوتاهی کردن. چطور میشه بار مسئولیت را  روی دوش همون آدمهایی گذاشت که کوتاهی کردن؟ به نظرم منصفانه نیست مایی که حق و حقوقش را امسال کامل دادیم. بیمه هم کردیم. براش کار جدید هم پیدا کردیم، به خاطر کسانی که سال 93 تا 96  ایشون  را بیمه نکردن، بیفتیم توی دردسر. مخصوصا که اصلا اون موقع ساکن ساختمون نبودیم.

خیلی عذر میخوام که صحبت هام طولانی و سوال هام زیاد شدن.

در پاسخ به سوال اول شما باید بگویم طرف شکایت کسی است که به عنوان کارفرما در شعبه بیمه مشخص شده است .حالا این فرد احتمالاً مدیر قبلی ساختمان خواهد بود .البته طبق قانون مدیر ساختمان مسئولیت کامل ندارد و درست است که تامین اجتماعی می‌تواند ایشان را مقصر جلوه دهند ولی ایشان هم طبق قانون مدنی می‌تواند این مبلغ را از تمام افراد وصول کند البته افرادی باید حق بیمه مربوط به رابطه دهند که در سال ۹۳ تا ۹۶ مالک آن ساختمان بودند. 

در پاسخ به سوال دوم باید بگویم کارفرما مقصر است و اگر پرداخت نکند باید تمام مراحل اعم از توقیف حساب یا آن را در نظر داشته باشد بنابراین در صورتی که کارفرمای قبلی مقصر باشد باید سریعاً موضوع را تسویه کند البته معمولاً تا رای اداره کار به تامین اجتماعی ابلاغ شود و کمیته احراز اشتغال تامین اجتماعی برای مربوطه را تایید کند بین ۶ ماه تا یک سال طول می‌کشد تا آن زمان باید شما مالکین  خانه های مربوطه را پیدا کرده و حق بیمه را حدودی از آنها بگیرید.

در پاسخ به سوال ۳ باید بگویم بهترین راه ظاهراً وجود ندارد به نظر من تا موقعی که این مسئله به صورت کامل حل نشود از مالکیت پرونده تامین اجتماعی به اسم خودتان دور کنید دردسر زیادی دارد و ارتباطی هم به شما ندارد.


جدیدتر قدیمی تر