نمونه دادخواست دریافت مستمری پدر توسط دختر مطلقه

 رياست محترم دیوان عدالت اداری

با سلام

احتراما به استحضار عالی می‌رساند اینجانب ... فرزند مرحوم … با  توجه به دارا نبودن منبع درآمد و عدم کفاف هزینه های معیشتی و دارا بودن سایر مولفه های قانونی مشمول دریافت مستمری حقوق وظیفه پدر (متوفی) می باشم.  خواهشمند است با عنایت به موارد پیشگفت دستور فرمایید دستور برقراری مستمری مذکور برای اینجانب صادر گردد.

-         طبق ماده 11 قانون رسیدگی به تخلفات اداری مصوب 1372/09/23 برای کارمندانی که با حکم مراجع قضایی یا با رأی هیات های رسیدگی به تخلفات اداری یا هیأتهای بازسازی و پاکسازی سابق محکوم به‌ اخراج یا انفصال دائم از

خدمات دولتی شده یا می‌شوند، درصورت داشتن بیش از 15 سال سابقه خدمت و 50 سال سن،

به تشخیص هیأتهای تجدید‌نظر رسیدگی به تخلفات اداری مربوط، برای معیشت خانواده آنان مقرری ماهانه که مبلغ آن از حداقل حقوق کارمندان دولت تجاوز نکند برقرارمی‌گردد.‌ این مقرری از محل اعتبار وزارتخانه یا مؤسسه مربوط پرداخت می‌شود و درصورت رفع ضرورت به تشخیص هیأت مزبور، قطع می‌شود. چگونگی‌اجرا و مدت آن طبق آیین‌نامه اجرایی این قانون است. 

-         طبق  ماده 111 قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب 08/07/1386 مجلس شورای اسلامی که در تاریخ 18/07/1385 به تایید شورای نگهبان رسیده است:" به منظور یکنواختی و هماهنگ سازی سایر حمایت‌های قانونی مشترکین کلیه صندوق‌های بازنشستگی دستگاه‌های اجرایی مشمول این قانون، بندهای زیر لازم‌الاجراء خواهد بود.

1- کلیه شاغلین و بازنشستگان مشترک صندوق‌های بازنشستگی می‌توانند والدین تحت تکفل خود را در صورتی که تحت پوشش هیچ یک از بیمه‌های خدمات درمانی نباشند، تحت پوشش بیمه خدمات درمانی خود قرار دهند.

2- فرزندان اناث مشروط بر آن که ورثه قانونی باشند، در صورت نداشتن شغل یا شوهر و فرزندان ذکور مشروط بر آن که ورثه قانونی باشند تا بیست سالگی و در صورت اشتغال به تحصیلات دانشگاهی تا بیست و پنج سالگی از کمک هزینه اولاد، بیمه و یا مستمری والدین خود برخوردار می‌گردند".  

-         طبق بند 3 ماده 48 قانون حمایت از خانواده مصوب 01/12/1391، فرزندان اناث در صورت نداشتن شغل یا شوهر و فرزندان ذکور تا سن بیست سالگی و بعد از آن منحصراً درصورتی که معلول از کار افتاده نیازمند باشند یا اشتغال به تحصیلات دانشگاهی داشته باشند حسب مورد از کمک هزینه اولاد، بیمه و مستمری بازماندگان یا حقوق وظیفه والدین خود برخوردار می‌گردند.

-         با توجه به  اینکه اینجانب بنده پدر و مادر خود را از دست داده و همچنین حدود 10 سال از متارکه با همسرم می‌گذرد (تصویر صفحات شناسنامه به پیوست) و با توجه به شرایط سخت اقتصادی حاکم بر جامعه و با توجه به دارابودن شرایط قانونی مواد فوق الذکر شرایط دریافت مستمری فرزندان اناث را دارا می باشد. فلذا با عنایت به موارد معنونه و مدارک پیوستی اجابت خواسته شرح ستون خواسته و احقاق حق و جلوگیری از تضییع حقوق موکل وفق مواد ۱۰ و ۱۱ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری،  از آن مقام عالی و محترم مورد استدعا می باشد. ضمنا مستند به تبصره ۲ از ماده ۲۰ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری درصورت نیاز به تصدیق  اصل اسناد و مدارک مربوطه به واحدهای دولتی وعمومی که ارائه آن توسط شاکی ممکن نمی باشد درخواست استعلام و مطالبه تصویر مصدق اسناد  از  واحدهای مذکور مورد استدعاست  .


جدیدتر قدیمی تر