شکایت به دیوان از رای کمیسیون پزشکی

 سلام. وقت بخیر! من بیمه شده سازمان تامین اجتماعی بودم. در آذر ماه سال ۱۳۸۳ با ۳۸ سال سن دچار سکته مغزی “غیر ناشی از کار” شدم. پس از حدود یک ماه بستری در بیمارستان، مرخصی استعلاجی من پایان یافت و درمان را در ساعات خارج کار ادامه دادم. 

در سال ۱۳۸۸ تشدید تدریجی بیماری ظرف ۵ سال منجر به ازکارافتادگی کامل من شد که با تاییدیه پزشک مربوط به کمیسیون سازمان تامین اجتماعی ارجاع و از کار افتادگی من تأیید شد. معذالک متأسفانه تاریخ را همان سال ۸۳ درج کردند و ۵ سال سابقه پرداخت حق بیمه من که با سِمَت قائم مقام مدیر عامل و حقوق و دستمزد چندین برابر حداقل حقوق اشتغال داشتم را در محاسبات رقم مستمری نادید گرفتند. به دلیل وضعیتی که داشتم بدوا” هنگام ابلاغ نظر کمیسیون و حتی پس از چند ماه که مستمری معوقه پرداخت شد، متوجه این اجحاف نشدم. وقتی هم که دریافتم، شرایط جسمیم مساعد نبود که پی گیری کنم. 

حدود۴ سال پیش از طریق وکیل اقامه دعوی کردم که متاسفانه به دلیل اشتباه ایشان، موضوع اشتباه عنوان و دادخواست رد شد. (به جای ابطال رأی کمیسیون که مأخذ محاسبه است، از نحوه محاسبه شکایت کردند). اکنون مایلم این زحمت را به حضرتعالی بدهم. و خواسته های من به شرح ذیل می باشد:ابطال رای قبلی و تعیین تاریخ *تشدید بیماری*  مطابق فرم سازمان به عنوان مبنای محاسبات. محاسبه و پرداخت مابه التفاوت تا روز میباشد. با احترام و سپاس.

در پاسخ به سوال شما باید بگویم که تشخیص تاریخ ابتلا به بیماری منجر به از کار افتادگی در صلاحیت کمیسیون پزشکی تامین اجتماعی است. کمیسیون اعتقاد داشته است که شما در آن تاریخ از کار افتادگی کلی بوده اید ولی شما اطلاعات اعتقاد دارید که در سال ۱۳۸۸ از کار افتاده کلی شده اید و تشدید بیماری تان باید به عنوان تاریخ ابتلاء در نظر گرفته شود. از نظر قانونی زمانی که شما شرایط از کار افتادگی کلی را احراز نموده اید باید به عنوان تاریخ از کار افتادگی محاسبه شود با این حال می‌توانید در دیوان دادخواست دهید  و دیوان به احتمال بسیار زیاد پرونده را برای بررسی مجدد به کمیسیون پزشکی تهران ارجاع خواهد چون پرونده قبلی تان در کمیسیون تهران بوده است و کمیسیون این حق را دارد که همان تاریخ سال ۸۳ را مجددا بزنند و یا این که تاریخ جدید را ثبت کند ولی  با قاطعیت نمی توان گفت این پرونده به نتیجه میرسد. احتمال زیادی دارد که همان تاریخ قبلی تایید شود. اگر بنده بخواهم برای  دیوان عدالت اداری دادخواست بزنم مشکل خاصی ندارد ولی این پرونده از آن دست پرونده هایی است که احتمال به نتیجه نرسیدن آن هم زیاد است.


جدیدتر قدیمی تر