حداقل حقوق طبق قانون کار

 شهریار 2 : با سلام ! من الان 9 ساله سابقه دارم  ، متاهلم و دوتا بچه دارم و تراشکارم . چندتا سوال خدمتتون داشتم :

1.     ما کارمون بصورت ساعت است یعنی زمان را قطعه می گذارند بعد ما باید قطعه رو تراشکاری کنیم حالا ممکنه ما تو روز 10 ساعت آمار بدهیم ممکنه 2ساعت بسته به خودمون و سرعت عمل دارد . از شما سوال دارم ما سال 97 ساعتی6500بودیم که می گفتند عیدی و سنواتم شاملش می شود . حال می خواهم بدانم تعیین این ساعت برچه اساسی است در سال97 و آیا 6500 برای من با دوتا بچه و عیدی و سنوات کم نیست؟

2.     ما در ماه ساعت اداره کار رو پر نمی کردیم چون آماری و ساعتی بودیم و هیچگونه قراردادی هم نداریم می توانیم اقدام کنیم برای حقی اگر خورده شده باشد ؟

3.     بیمه منی که تراشکاری بصورت کارگر ساده رد شده چه کنم ؟! می توانم کاری کنم که بیمه ام بصورت تراشکار رد بشود  و اصلاح بشود ؟

4.     بیزحمت برایم حساب کنید ساعت کارکرد ما تو سال 97 چقدر و عیدی و سنوات چقد ر است ؟ حقوق اداره کار سال97 مبلغ برای من با دو تا بچه 1520000بغیر عیدی و سنوات ولی ما آماری بودیم ممکن بود در یه ماه 1800000حقوق بگیرم با ساعت کارکرد6500 که ساعت اداره کار را در ماه پر نمی کردیم  ؟

پاسخ به سوالات فوق به شرح زیر است :

1.     براساس حداقل حقوق کارگر ساده محاسبه شده است و درست است . البته این نکته را هم باید در نظر داشت که طبق قانون کار دستمزد ساعتی است نه کارکردی . یعنی براساس حضور شما باید محاسبه شود نه براساس میزان کارکرد شما .

2.     بله می توانید شکایت کنید .

3.     بهتر است به بازرسی شعبه بیمه تان اطلاع دهید . آنها از محل کار بازرسی می کنند و در صورت تائید شغل شما ، مابه التفاوت حق بیمه را از کارفرمای شما می گیرند .

4.     حداقل حقوق اداره کاری برای یک فرد متاهل با 2 فرزند بدون محاسبه عیدی و سنوات در سال 97 معادل 1 میلیون و 483 هزار تومان می باشد . این مبلغ برای فردی با 44 ساعت کارکرد در هتفه محاسبه می شود.

نظرات