مشاوره با کارشناس دیه

 ابوالفضل : با عرض سلام و احترام خدمت جنابعالي ! بنده دربهمن سال 1397 در محل كار دچار حادثه شدم كه به طور خلاصه روند پرونده و تعيين ميزان ديه بنده به شرح ذيل مي باشد :

·         حادثه منجر به شكستگي جمجمه و خونريزي(هماتوم) گرديد.

·         تورم كل صورت ناشي از ضربه (البته 5 ماه از زمان حادثه مي گذرد و التهابات بهبود يافته است گرچه عكس صورت در زمان حادثه موجود مي باشد)

·         صداي وزوز گوش بدون آسيب به شنوايي

·         گهگاهي قرمزي چشم بدون آسيب به بينايي

·         آسيب به ديسك كمر كه درمان آن تاكنون نيز ادامه داشته و بهبود نيافته است .

·          بنده در يكي از طبقات شركت كه مشغول تعميرات ساختماني بودند حادثه شدم در ساعت 00:20 بامداد!! و آنجا محل كار بنده نبوده و به درخواست سرپرستم جهت گرفتن وسيله از يكي از پرسنل به آنجا مراجعه كردم و در هنگام برگشت دچار حادثه شدم . (البته درخواست سرپرست شفاهي بوده و شايد قابل اثبات نباشد) .

·          سرپرستم حادثه را ناشي از بي احتياطي بنده و در اثر برخورد پيشاني من به مانع (داربست) و افتادن به پشت و برخورد سر به زمين!!! گزارش داده استدر حاليكه هيچ گونه اثر ضربه يا كوفتگي در جلوي سر من وجود نداشت( بنده به يكباره و در اثر ضربه ناگهاني بيهوش شده بودم)  .

·         يك هفته در بيمارستان بستري بودم و مسولين شركت هزينه هاي درماني را پرداخت نمودند. پس از 4 ماه پزشك معالج نامه اتمام درمان مربوط به سر داده است و قيد كرده كه آسيب ديدگي كمر مي تواند ناشي از ضربه سر باشد.

·         شركت مربوطه داراي بيمه مسوليت مي باشد و چون نظر بنده حفظ شغل و رسيدگي به حادثه به صورت دوستانه بود شكايتي از ايشان نكرده ام (5 ماه از تاريخ حادثه مي گذرد) .

·         پس از 5 ماه بدون اينكه درمان ديسك كمرم كامل شود مدارك و مستندات پزشكي به بيمه مسوليت تحويل داده شد .

·         پزشك معتمد بيمه محل ضربه را بازديد كرده و گفتند كه آسيب ديدگي كمر ربطي به ضربه سرندارد . لذا بر اين اساس ديه بنده ناشي از حادثه را 15 درصد ديه كامل معادل 40 ميليون تومان اعلام كردندباتوجه به مطالب فوق چند سوال و راهنمايي از جنابعالي داشتم لطفا مرحمت كرده و جواب بدهيد  ؟


1.     آيا ميزان ديه تعيين شده متناسب با حادثه مي باشد ؟

2.     اگر بخواهم نظر پزشكي قانوني را بدانم بايد از چه طريقي اقدام كنم؟ آيا بايد حتما شكايت كنم تا بتوانم بروم پزشكي قانوني ؟

3.     آيا گزارش حادثه كه بي احتياطي بنده گزارش شده درتعيين ميزان ديه بنده موثر بوده يا نه و اگر تاثير داشته چكار بايد بكنم ؟ (از نظر من گزارش درست نيست) ؟

4.     چطور مي توانم ديه مربوط به آسيب ديدگي كمر را بگيرم در حاليكه از نظر پزشمك معتمد بيمه ، ناشي از ضربه سر نمي باشد؟

5.     فرض كنيم آسيب كمر را ناشي از ضربه سر قبول كنند ، تا الان درمان ديسك كمر بنده كامل نشده و ممكن است چند ماهي طول بكشد و يا به طور كامل مداوا نشود ، تكليف چيست ؟ ديه آن چطور محاسبه مي شود ؟ آيا بايد درمان تكميل بشود سپس ديه تعيين بشود؟ با عرض پوزش از حجم زياد مطالب و سوالاتبا تشكر از لطف شما ؟

پاسخ به سوالات فوق به شرح زیر است :

1.     بستگی به میزان شکستگی جمجمه و آسیب به کمر دارد . شکستگی جمجمه تا 15 درصد دیه کامل دارد . آسیب به دیسک کمر هم تا 10 درصد دیه کامل دارد .

2.     برای اینکه نظر پزشکی قانونی را بدانید حتما باید شکایت کنید .

3.     بله تاثیر داشته است . بیمه فقط درصدی از دیه را متناسب با تقصیر کارفرما می پردازد .

4.     از کجا می دانید دیه آن محاسبه نشده است ! به نظر می رسد شده است .

5.     باید درمان تکمیل بشود تا دیه آن محاسبه گردد . دیه آسیب به کمر نهایتا 10 درصد دیه کامل است . اگر بیمه پرونده را مختومه کردن است یعنی دیه ای برای آن در نظر گرفته است .

نظرات