درخواست ازکارافتادگی به تامین اجتماعی بعد از بیمار شدن

 

محمدرضا: بنده ۵۸ سال دارم و ۱۷ سال سابقه کار. آخرین سابقه کار بنده ۴ ماه می باشد که فاصله بین ۱۷ سال و ۴ ماه بیمه بنده فاصله افتاده به مدت ۸ سال! هم اکنون در بستر بیماری هستم (قدرت بلند شدن ندارم ۴ دست و پا راه می روم) . به علت آتروفی عضلات و بیماری مزمن ریه که مدارک بیماری ریه مربوط به قبل از شروع بیماری بوده و مدارک بیماری آتروفی و درگیری اعصاب مربوط به دوماه اخیر می باشد.

بنده در رستورانی کار می کردم: هم بعنوان ناظر خرید که ساعت ۱۲ ظهر تا ۲ می رفتم هم بعنوان صندوقدار از ۴ ظهر تا ۱۲ شب! بازرس بار اول آمده و من رو دیده بار دوم برای خرید رفته بودم بار سوم هم در استراحت پزشکی بودم. الان برای از کار افتادگی اقدام کردم که چهار ماه من را بازرس حذف کرده است. قانون ۹۰/۱ هم مثل اینکه به خاطر ماده ۷۵ شامل نمی شود. راهنماییم کنید چه کاری باید انجام دهم. بازرس می گوید که من چهار ماه صوری بیمه ریختم در حالیکه بنده از زمان ساخت ساختمان رستوران بعنوان نگهبان کار کردم برای کارفرما ۴ ساله که کارکردم؟

پاسخ: بهتر است از بخشنامه 1/19 استفاده کنید. بخشنامه 1/19 به شما تعلق می گیرد و کافی است ازکارافتاده شوید. راه دیگر این است که منتظر شوید تا 60 سالتان شود و البته بهتر است که 20 سال سابقه بیمه تان را پر کنید. بعید می دانم این 4 ماه سابقه تان را قبول کنند . حتی اگر قبول کنند طبق ماده 34 بخشنامه 19 امور فنی بیمه شدگان اگر ثابت شود ازکارافتاده بوده اید این سابقه لحاظ نمی شود چون یک دفعه بعد از 8 سال حق بیمه ریخته اید و سپس درخواست ازکارافتادگی داده اید و این به هیچ وجه عادی نیست.

جدیدتر قدیمی تر