جریمه تاخیر در پرداخت حق بیمه را کارگر باید بدهد یا کارفرما؟

 

جلیلی: با سلام! بنده بایت 3 ماه کارکرد که کارفرما در سال83 رد نکرده است شکایت کردم. از شرکت تماس گرفتند گفتند شما مبلغ 7 درصد سهم بیمه را بده ما فرم ادعای سابقه می دهیم یک ماهه تو سابقه ات می آید. در گیر قانون اداره کار نشو. من سوال کردم اگه از راه دادگاه بروم هم باید این 7 درصد را بپردازم گفتند آره .

حالا که بعد 4 ماه از طریق سابقه نتبجه نگرفتم و همون داره کار به نفع من رای می دهد و زودتر از فرم ادعای سابقه هم نتیجه داده و گفتند شما نباید سهمی پرداخت می کردید. به شرکت مراجعه کردم می گویند ما 7 درصد را گرفتیم تا تو دادگاه تو شرکت نکنیم تا شما ببری. همین که بتوانی نتیجه بگیری کافی است و شما باید 7 درصد را می دادی و قاضی و بیمه هم که گفتند نیابد بدی غلط می کنند. می خواهم بدانم من راهی دارم بتوانم شکایت کنم بابت 7 درصد پولم یا نه! اینها با کلک ازم پول را گرفتند می گویند چرا باید شرکت به خاطر تو ضرر بده ؟

پاسخ: اگر حق بیمه در زمان خود پرداخت شود 7 درصد حقوق و دستمزد باید از کارگر کم شود و 23 درصد از کارفرما. اگر بعد از چند سال رای گرفته شود بیمه معمولا به ماخذ دوبرابر حداقل بیمه به نرخ روز محاسبه می کند. یعنی در حقیقت حق بیمه بیشتری می گیرد که به نوعی جریمه محسوب می شود. شما باید به نرخ حقوق سال 83 ، هفت درصد حق بیمه تان را بپردازید و مابقی با کارفرما است چون ایشان در آن زمان حق بیمه را پرداخت نکرده است.

جدیدتر قدیمی تر