ثبت نام بیمه سلامت

 بیمه سلامت به منظور خدمت‌رسانی به افراد و اقشاری از جامعه که تحت‌پوشش هیچ بیمه‌ای نیستند، بدون پرداخت حق‌بیمه(رایگان)به‌وجود آمد. البته به مرور زمان بیمه سلامت به دو دسته رایگان و پولی تبدیل شد و دسته رایگان صحت برای افرادی است که هیچ نوع بضاعت مالی ندارد و ناپولی به نام بیمه سلامت ایرانیان با دریافت مبلغی دفترچه بیمه خدمات درمانی به بیمه شدگان ارائه می‌دهد پرداخت هزینه بیمه سلامت ایرانیان معمولا سه ماه شش ماه یا یک سال است.

بیمه سلامت صرفاً بیمه‌درمانی است و مستمری بازنشستگی ندارد.

 

چگونه تحت پوشش بیمه سلامت قرار بگیریم؟

 

افرادی که فاقد بیمه هستند و تحت پوشش هیچ شرکت بیمه‌ای نیستند، می‌توانند از خدمات درمانی این بیمه به طور رایگان استفاده کنند. بیمه سلامت در جهت بهبود اوضاع سلامت و درمان افراد جامعه پدید آمده تا با بهره‌گیری از علم پزشکی در روند سلامت آن دسته از افراد که توانایی پرداخت حق بیمه خود را ندارند قدمی بزرگ بردارد. البته باز هم بگویم که این بیمه رایگان نیست و الان در ۹۰ درصد مواقع باید هزینه پرداخت کرد.

 

تفاوت بیمه سلامت با بیمه تامین اجتماعی


در بیمه تامین اجتماعی هزینه‌ای به عنوان حق بیمه گرفته می شود، و در زمان بازنشستگی، فرد حقوقی به عنوان حقوق بازنشستگی تامین اجتماعی دریافت می‌کند ولی بیمه سلامت که از جمله بیمه‌های رایگان برای افراد تحت پوشش است فقط جنبه استفاده درمانی دارد و فرد بعد از بازنشستگی نمی تواند طلب حقوق کند.

افراد در صورت تمایل خود می توانند در کنار بیمه سلامت خود بیمه تکمیلی هم برای خود در نظر بگیرند و از آن برای درمان بیماری‌های پیشرفته‌تر که هزینه‌های بالایی دارد و تحت پوشش بیمه سلامت قرار نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیرد استفاده کند. البته شخصا توصیه می کنم که از بیمه های تکمیلی انفرادی خانوادگی در این زمینه استفاده نشود. بیمه تکمیلی انفرادی یا خانوادگی معمولاً هزینه های زیاد دارد و دوره انتظار بالایی دارد و بنابراین مقرون به صرفه نمی باشد بهتر است از بیمه تکمیلی از طریق یک شرکت یا کارگاه و یا گروهی از افراد استفاده شود چون هر چه تعداد افراد در بیمه تکمیلی بیشتر باشد خدماتی که این بیمه می‌دهد مفیدتر و مقرون به صرفه تر خواهد بود.

 

 بیمه‌شدگان سلامت از چه خدماتی می‌توانند بهره‌مند شوند؟


طبق قانون همه خدمات بیمارستانی در مراکز بهداشتی و بیمارستان‌های دولتی، چه به‌صورت بستری و یا سرپایی، داروخانه‌ها، آزمایشگاه‌ها، رادیولوژی و خدمات پاراکلینیکی که طرف قرارداد بیمه سلامت هست. البته این موضوع واقعاً صحت ندارد و آزمایشگاهها داروخانه‌ها رادیولوژی ها و بسیاری از خدمات دیگر و حتی خدمات سرپایی معمولاً به روش های مختلف است دریافت بیمه سلامت خودداری کرده و یا درخواست مبلغی بابت فرانشیز می کنند.

 

 بیماران خاص هم تحت‌‌پوشش بیمه سلامت هستند؟


بیماران تالاسمی، هموفیلی، بیماران کلیوی و دیالیزی و پیوند کلیه، ام اس و همه بیماری‌های خاص تحت پوشش بیمه سلامت قرار می‌گیرند و براساس تعرفه مربوطه سازمان، هزینه‌های آن‌ها پرداخت می‌شود. این گروه از بیماران یارانه بیشتری از طریق دولت و وزارت بهداشت در اختیار قرار می‌گیرد تا دفترچه‌های حجیم‌تر و خدمات بیشتری به این قشم ارائه گردد.

 

شرایط ثبت نام در بیمه سلامت

  1.  فرد تحت پوشش هیچ کدام از بیمه ها اعم از  تامین اجتماعی، کمیته امداد امام خمینی (ره)، نیروهای مسلح و… نباشد.

  2. زمانی که فرد بیکار باشد و فاقد بیمه تامین اجتماعی باشد می‌تواند از بیمه سلامت استفاده کند، اما به محض ورود به شغلی و قرار گرفتن تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی دیگر نمی‌تواند تحت پوشش بیمه سلامت باشد و فورا بیمه سلامت وی قطع می‌شود. اما وی می‌تواند تا یک سال از دفترچه خود برای درمان استفاده کند و بعد از یک‌سال دفترچه وی باطل می‌شود. الان به صورت الکترونیکی شده است و در نتیجه دیگر اینگونه نیست که بتواند به مدت یکسال از دفترچه درمانی استفاده کنند معمولاً بعد از چندین ماه اطلاعات از سیستم‌های بیمه دیگر به سیستم بیمه سلامت می‌رسد و دفترچه خود به خود را به صورت اتوماتیک معتبر نمی‌باشد.

  3. در خصوص شرایط سرپرستی همچنین باید گفت در صورتی که پسرهای بالای ۱۸ سال تحت پوشش سرپرست خانواده خود نباشند، می‌توانند به عنوان سرپرست در بیمه سلامت ثبت نام کنند. 

فرآیند صدور دفترچه به چه صورت است؟

  1.  مراجعه به سایت بیمه سلامت برای ثبت‌نام اینترنتی.

  2. تکمیل اطلاعات سرپرست خانوار و اطلاعات درخواستی

  3. اطلاعات تکمیل‌ شده توسط شما پس از ثبت‌نام، از بانک‌های اطلاعاتی موجود مورد استعلام قرار می‌گیرند. اگر تحت‌پوشش بیمه دیگری باشید به‌ عنوان ‌مثال بیمه تأمین‌اجتماعی، ثبت‌نام شما لغو می‌شود و در غیر این‌صورت، تایید خواهد شد.

 

 

بعد از تکمیل این موارد، پیامکی از طرف سامانه برایتان ارسال می‌شود و زمان مراجعه حضوری به دفتر پیشخوان دولتی که هنگام ثبت‌نام مشخص کردید، اعلام می‌کند. بعد از مراجعه به دفتر پیشخوان و ارائه مدارک لازم دفترچه‌تان را تحویل خواهید گرفت.


جدیدتر قدیمی تر