آیا روابط نامشروع مجازات زندان دارد؟

 

رابطه نامشروع در فضای مجازی

 

با توجه به پیشرفت فضای مجازی و همه گیر شدن استفاده از این فضا و تعدد و گوناگونی اپلیکیشن ها مانند تلگرام و اینستاگرام و ... متاسفانه مشاهده میشود که همه به دنبال استفاده صحیح از این محیط نیستند و عده ای افراد کسب و کار منفی و فساد آلود خود را از دنیای حقیقی به دنیای مجازی نیز تعمیم و وسعت داده اند .در این مقاله سعی داریم به بررسی رابطه نامشروع در فضای  مجازی بپردازیم . اما قبل از هر چیز  باید خاطرنشان کنیم که جرم رابطه نامشروع شامل جرم حدی رابطه نامشروع و جرم رابطه نامشروع مادون حد یعنی رابطه نامشروع تعزیری میباشد.

 

 روابط نامشروع در یک تقسیم بندی شامل جرایم جنسی حدی و جرایم و روابط نامشروع مادون حد و زنا تقسیم میشود .جرایم جنسی حدی شامل زنا ،لواط،تفخیذ و مساحقه می‌باشد .که در ادامه به بررسی زنا و مجازات آن پرداخته ایم ؛

 

تعریف زنا در اسلام چیست ؟

 

در اسلام، به رابطه جنسی مقعدی یا مهبلی با شرایط خاص حقوقی رابطه جنسی میان زن و مرد بدون وجود رابطه ازدواج میان آن‌ها زنا گفته می‌شود. مردی که مرتکب زنا شده‌است را «زانی»، و زن زناکار را «زانیه» می‌خوانند. البته روابط جنسی مقعدی به سادگی روابط جنسی مهبلی قابل اثبات نیست و معمولاً بیشتر معنای زنا روابط جنسی مهبلی یا از راه واژن را می گویند. 

 

مجازات زنا در اسلام چیست ؟


زنا در دین اسلام گناهی بزرگ است و کسی که زنا انجام دهد را محاکمه و ۱۰۰ ضربه شلاق می‌زنند. البته واقعیت این است که بستگی دارد که در کدام کشور اسلامی چنین اتفاقی بیفتد و ما معمولا از نگاه قوانین قضایی کشور خودمان در بعد از انقلاب در این مورد نظر می‌دهیم هرچند الان نسبت به قبل از انقلاب قوانین سختگیرانه تر است ولی شروع این اعمال در قبل از انقلاب بسیار کمتر غلام بوده است و جا دارد که کارشناسان قضایی و جامعه‌شناسی و دینی ما در مورد علت شروع این رفتار که به شدت ترویج شده است و وجهه حرفی نیست که از کرده است بررسی موشکافانه انجام دهند.

 

انواع زنا در اسلام کدام است ؟


زنا دارای موارد مختلفی است که برای هر کدام از آن‌ها کیفرها و حدود جداگانه‌ای در اسلام وجود دارد.

 

زنای با محارم :  معمولاً با اینکه شیوع گسترده‌ای دارد هم به دلایل آبروی کمتر گزارش می شود و هم در صورتی که گزارش شود کمتر در جراید و مراکز عمومی منتشر می گردد. نتشار ای که به باور تصمیم‌گیران بین لت انجام می‌شود که قبح آن فرو نریزد ولی متاسفانه روز به روز میزان آن به خصوص مناطق محروم بیشتر می‌شود.

 

زنای به عنف:  این مورد معمولاً کمتر اتفاق می‌افتد و البته شاید بتوان زیر گروهی از آنها زنای با فریب اعلام کرد یعنی با بیهوش کردن فردا مورد تجاوز قرار دهند.

 

زنای محصنه: یعنی اینکه مرد زناکننده متاهل باشد و یا اینکه زن  زنا کننده متاهل باشد.

 

زنای غیر محصنه:  یعنی اینکه یکی از طرفین مجرد باشد.

 

 

 زنای با محارم چیست ؟

 

زنا با محارم به معنای آن است که مثلاً یک مرد با یکی از زن هایی که جزو محارم نَسَبی وی هستند و ازدواج کردن با آنان ممنوع (حرام) است، زنا کند. محارم نسبی مانند: مادر، خواهر، دختر، دختر خواهر، دختر برادر، عمه یا خاله.

 

 

زنای به عنف چیست و چه مجازاتی دارد ؟

 

زنای به عنف به معنای آن است که مثلاً زنی به عمل زنا راضی نباشد و مرد با زور و ارعاب و تهدید با او زنا کند.مجازات زنای به برای مرد زنا کننده «اعدام» است.

 

راههای اثبات زنا در اسلام چگونه است ؟

 

در اسلام به‌طور کلی دو راه برای اثبات زنا وجود دارد: اقرار شخص و شهادت چهار نفر شاهد  که با توجه به موارد فوق معمولا نمی توان آن را ثابت کرد و کار بسیار ثابتی است چون واضح است که چهار نفر شاهد در چنین موقعیتی وجود ندارند مگر اینکه به صورت مخفیانه فیلمبرداری شده باشد و کسی هم معمولا خودش در این زمینه اعتراف نمی کند.

 

اگر چنانچه زنای محصنه یک شخص به‌وسیله هر یک از راه‌های فوق ثابت شود، آنگاه مجازات سنگسار در حق شخص زنا کار، با توجه به اینکه زنای وی به‌وسیله کدامیک از راه‌های فوق ثابت شده باشد متفاوت خواهد بود.

 

۱- اقرار شخص زنا کننده که بالغ و عاقل و آزاد است در حال اختیار و بدون ارعاب و ترس چهار مرتبه و بنابر احتیاط در چهار جلسه اعتراف کند که زنا کرده‌است.

 

اگر زنای محصنه از راه اقرار شخص زنا کار ثابت شود و شخص زناکار هنگام سنگسار از گودال فرار کرد، دیگر او را به گودال برنمی‌گردانند، حتی بنابر احتیاط اگر یک سنگ هم به او نخورده باشد نباید او را بازگردانند.  چنین قانونی الان دیگر اجرا نمی‌شود و به علت مشکلاتی که در رابطه با قوانین حقوق بشر به وجود آمده است معمولا به ندرت چنین آرایی صادر می گردد.

 

۲- شهادت چهار نفر شاهد چهار مرد عادل به دیدن عمل شهادت دهند، و اگر سه مرد و دو زن عادل یا دو مرد و چهار زن عادل هم شهادت دهند کافی است و زنا ثابت می‌شود.

 

اگر زنای محصنه از راه شهادت شهود ثابت شود، آنگاه اگر هنگام سنگسار از گودال فرار کرد، فرار وی فایده ندارد و او را باید به گودال برگردانند و آنقدر سنگسار شود تا بمیرد.  شخصیت تا به حال ندیدم که از راه شهادت شهود چنین جرمی اثبات گردد.

 

ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی

 

مجازات رابطه نامشروع مادون زنا

 

هر گاه زن و مردی که بین آنها علقه زوجیت نباشد، مرتکب روابط نامشروع یا عمل منافی عفت غیر از زنا از قبیل تقبیل یا مضاجعه ‌شوند، به شلاق تا نود و نه ضربه محکوم خواهند شد و اگر عمل با عنف و اکراه باشد فقط اکراه‌ کننده تعزیر می‌شود.معنی مضاجعه به معنای همبستر شدن و تقبیل هم به معنای بوسیدن است.  معمولاً بیشترین رای که صادر می‌شود همین مجازات شلاق  میباشد.

 

این ماده یکی از چالش برانگیزترین مواد در قانون می‌باشد و باعث تفاسیر مختلف در نظر دکترین حقوق می‌باشد ،چرا که در نص ماده ۶۳۷ آمده است مانند تقبیل (یعنی بوسیدن) و مضاجعه (یعنی هم آغوشی )، این دو عبارت بر گیرنده ارتباط فیزیکی و جسمانی است ،سوالی که مطرح است این که آیا شامل ارتباط مجازی و ارسال پیامک و برقراری تماس تلفنی و تماس تصویری واتساپ  و یا تلگرام و یا اینستاگرام نیز میشود ؟

نظر حقوقدان ها و قضات در این مورد بسیار متناقض و متفاوت است. در جلسه نقد رای دادگاه تجدید نظر استان تهران که در بهمن ۱۳۹۴ تشکیل شده است نظر اکثریت قضات حاضر در جلسه چنین بوده است که با توجه به “یا” که در متن ماده آمده است روابط نامشروع متفاوت از عمل منافی عفت غیر از زنا است و رابطه نا مشروع نیازی به تماس فیزیکی ندارد و هر برقراری ارتباطی که محتوای آن برخلاف شرع باشد بین زن و مرد نامحرم را شامل می شود. اداره حقوقی قوه قضاییه هم در طول سالیان نظرات متفاوتی در مورد مصداق رابطه نامشروع اظهار کرده است مثلا به این که نظر اداره حقوقی توجه کنید که خود گویای همه چیز است.  البته ناگفته پیداست که روابطی که به علت تماس های مجازی گرفته می شود حتی در دادگاه ها مورد بررسی قرار گرفته نمی شود.

 

«صرف تنها بودن زن و مردی در یک جا نمی تواند از مصادیق رابطه نامشروع یا اعمال منافی عفت به شمار آید.»

«ارتباط تلفنی از مصادیق رابطه نامشروع دانسته شده و طبق قانون مجازات قابل پیگرد است.» .  معمولاً چنین جرمی پیگیری نمی‌شود.

 

«صرف در خلوت بودن با نامحرم در قانون جرم شناخته نشده اعم از این که در منزل یا داخل وسیله نقلیه یا هر جای دیگری باشد زیرا به موجب ماده ۶۳۷ رابطه نامشروع یا عمل منافی عفت از قبیل تقبیل و مضاجعه مثال زده شده است.»

 

اما رویه فعلی بیشتر دادگاه ها در خصوص این ماده این است که رابطه نامشروع محدود به اثبات تماس فیزیکی و جسمانی نیست گرچه هنوز قلیلی از قضات محترم معتقدند که جرم انگاری برای رابطه نامشروع غیر جسمانی بین زن و مرد در فضای مجازی نشده است.

 

سوال ؛اگر زن و مردی که علقه زوجیت بین آنها نیست در پارک باهم قدم بزنند یا مکالمه تلفنی داشته باشند یا مکاتبه داشته باشند آیا از مصادیق رابطه نامشروع موضوع ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی (بخش تعزیرات ) است؟

 

مطابق نظریه مشورتی ۷/۳۸۸۰ مورخ ۸۱/۴/۱۹ اداره حقوقی قوه قضاییه منظور از رابطه نامشروع ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات رابطه جنسی  ناقص غیر از زنا و امثال آن است پس صرف قدم زدن در خیابان و پارک و صرف مکالمه و مکاتبه رابطه نامشروع نیست .  براین بابت چنین موردی نمی‌توان کسی را متهم کرد و معلوم است که چرا این گونه هر دو نفری که با هم در جای قدم بزنند را می‌توان به هر جرمی متهم کرد که چنین چیزی مانند منطقا درست نیست.

 

کدام دادگاه صالح به رسیدگی برای جرم رابطه نامشروع است ؟آیا رابطه نامشروع به دادسرا می‌رود ؟

 

جرم زنا و لواط و سایر جرائم منافی عفت به طور مستقیم، در دادگاه صالح رسیدگی میشود.پس مطابق ماده مذکور جرایم منافی عفت به طور مستقیم در دادگاه صالح رسیدگی میشود و به دادسرا نمی‌رود .  یعنی موضوع به صورت تحقیقات در دادسرا پیش نمی رود و مستقیم به شعب دادگاه ارسال می شود.

 

تبصره- منظور از جرائم منافی عفت در این قانون، جرائم جنسی حدی، همچنین جرائم رابطه نامشروع تعزیری مانند تقبیل و مضاجعه است ».

 


جدیدتر قدیمی تر