بازنشستگی زودهنگام به علت کاهش بینایی

 با سلام بنده ۵۲ سال دارم. الان ۲۰ سال سابقه پرداخت بیمه دارم. به دلیل اینکه راننده تاکسی هستم و بیماری  دیابت نوع ۲ داشته ام  بینایی چشم هایم بسیار کم شده به طوری که در تاریکی شب رانندگی برایم بسیار سخت است به حدی که بعضی وقت ها نمی تونم عابرین که از خیابان رد می شوند رو ببینم و هر لحظه  برای خودم و دیگران ممکن است خطرساز باشد و همچنین چندین بار عمل  لیزر کرده ام ولی بیناییم درست نشده و نخواهد شد و سرپرست خانواده هستم. سوالم از شما این است که ایا می توانم با ۲۰ سال سابقه بازنشسته شده و مستمری دریافت کنم یا خیر؟ ممنون میشم بنده را راهنمایی فرمایید؟

در پاسخ به سوال شما دوست عزیز باید بگویم که شما با ۶۰ سال سن و 20 سابقه می توانید بازنشسته شوید .اما اگر سنتان به ۶۰ سال نرسیده است نمی‌توانید بازنشسته شوید حتی اگر ۲۰ سال سابقه داشته باشید بنابراین در صورتی که سنتان کمتر از ۶۰ سال است بهتر است درخواست از کار افتادگی دهید و در کمیسیون پزشکی سازمان تامین اجتماعی شرکت کنید . در صورتی که به علت کاهش بینایی درصد ازکارافتادگی بالای ۶۶ به شما داده شود می‌تواند مستمری از کار افتادگی بگیرید که معادل همان مستمری بازنشستگی می باشد و مشکل حل می گردد اما در صورتیکه سن تان کمتر از ۶۰ سال است و در کمیسیون پزشکی تامین اجتماعی نیز از کار افتاده کلی نشوید دیگر هیچ راهی برای تان باقی نمی ماند و باید حق بیمه تان را به نحوی پرداخت کنید تا یا ۳۰ سال سابقه تا پر شود و یا اینکه به سن ۶۰ سالگی برسید.


2 نظرات

  1. سلام .
    من راننده کامیون هستم با ۱۴سال سابقه بیمه وبه علت مشکل در اعصب بینای یک چشم خود را از دست دادم گواهینامه بنده را به علت تک چشمی تمدید نمی‌کنند برای گواهینامه پایه یکم آیابرای من کار افتادگی می‌دهند.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. بابت عدم بینایی یک چشم تنها 33 درصد تعلق می گیرد که برای ازکارافتادگی کافی نیست.

      حذف
جدیدتر قدیمی تر