مبلغ حق بیمه در سال 1401 چقدر است و سهم کارگر و کارفرما چقدر است ؟

 مبلغ حق بیمه در سال 1401 چقدر است و سهم کارگر و کارفرما چقدر است ؟

مبلغ حق بیمه برای کارگران همواره ۳۰ درصد حقوق و مزایا است. منظور از مزایا ، مزایای ثابت است و به حق اولاد ، بن خواربار و حق مسکن گفته می شود. سهم کارگر از این حق بیمه ۷ درصد کل حقوق است و سهم کارفرما ۲۳ درصد است که از این ۲۳ درصد ۲۰ درصد حق بیمه است و ۳ درصد نیز حق بیمه بیکاری است . میزان حقوق سال ۱۴۰۱ مشخص نشده است ولی احتمالاً به مرور زمان تا آخر سال مشخص می‌شود .نماینده کارگران حقوق ۹ میلیونی را پیشنهاد داده است و نمایندگان دولت حقوق ۵ میلیونی را ! با فرض اینکه در نظر بگیریم که پنج میلیونی تصویب شود و با فرض اینکه در ابتدای امسال مشخص نشود که حق مسکن و بن خواروبار چقدر افزایش می یابد و بر اساس ۵ میلیون تومان حساب کنیم یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان حق بیمه آن می‌شود که از این یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان ،  350 هزار تومان توسط کارگر باید پرداخت شود و یک میلیون و 150 هزار تومان توسط کارفرما باید پرداخت شود .

توجه داشته باشید که حق بیمه بیمه های حروف و مشاغل آزاد و بیمه های اختیاری و کلا بیمه های سازمان تامین اجتماعی بر اساس حداقل حقوق کارگری محاسبه می شود و در صورتی که کارگران افزایش حقوقی متناسب با تورم داشته باشد حق بیمه تامین اجتماعی بسیار زیاد خواهد شد که در نتیجه بیمه پردازان خویش فرما کار سختی را برای پرداخت حق‌بیمه خواهند داشت و بنابراین دولت معمولا سعی می‌کند که به گونه حقوق را افزایش دهد داد که حق‌بیمه بیمه‌های خویش فرما آنچنان افزایش نداشته باشد تا منابع ورودی سازمان تامین اجتماعی حذف نشود.

 توجه داشته باشید که اکثریت معافیت های سازمان تامین اجتماعی برای کارگاه های جدید حذف شده و دیگر برقرار نمی گردند و اکثریت کارگاه ها باید ۳۰ درصد حق بیمه را پرداخت نمایند . همچنین اعضای هیئت مدیره مدیرعامل و کار گاه‌های خانوادگی حق‌بیمه ۲۷ درصدی باید پرداخت کنند و ۳ درصد حق بیمه بیکاری توسط آنها قابل پرداخت نخواهد بود. توجه داشته باشید که صرفاً در بعضی از مشاغل می‌توان حق بیمه را به صورت پارت تایم پرداخت کرد مثلاً در گذشته می‌توانستیم حق بیمه  منشی‌های مطب و یا حق بیمه معلمان را به صورت پارت های پرداخت کنیم اما الان با سخت گیری هایی که تأمین اجتماعی انجام می‌دهد حق بیمه باید به صورت کامل پرداخت کرده است.


جدیدتر قدیمی تر