مشاوره بیمه؛ شغلی با درآمد مناسب و پاره وقت برای افرادی که دنبال شغل دوم هستند!


 

با شنیدن کلمه «مشاور» یا «مشاوره» چه نوع شغلی در ذهنتان تجسم می‌شود؟ شخصی که اطلاعات کافی در خصوص کسب‌وکار یا موضوع مورد سؤالتان را دارد و برای افزایش دانش و انتخاب در آن خصوص به شما کمک می‌کند. در حقیقت مشاوره قبل از انتخاب است و در تمامی حوزه‌ها از جمله بیمه، چنین جایگاهی، داریممشاور بیمه شخصی است که به افراد برای انتخاب بهترین بیمه‌نامه، به افراد کمک می‌کند. در ادامه این مطلب قصد داریم در خصوص این شغل، بیشتر توضیح دهیم. با ما همراه باشد.

مشاور بیمه کیست؟

اگر بخواهیم در یک جمله خلاصه کنیم، باید بگوییم که مشاور بیمه کسی است که به دیگران در انتخاب بیمه‌نامه مناسب کمک می‌کند. در حقیقت زمان فعالیت مشاوره بیمه قبل از انتخاب و خرید است. هدف اصلی مشاور بیمه، راهنمایی در جهت خرید و به نوعی تبلیغات برای شرکت‌های بیمه است.

آیا مشاور بیمه نماینده شرکت‌ها است؟

چون مشاوره بیمه یک شغل آزاد است؛ شخصی که وارد این حوزه کاری می‌شود، می‌تواند به صورت مستقل برای خودش دفتری داشته و اقدام به مشاوره و فروش بیمه کند. همچنین می‌تواند از طریق اینترنت و فضای مجازی به کار خود ادامه دهد. حتی این افراد می‌توانند به عنوان مشاور در شرکت‌های بیمه فعالیت کنند. در هر دو حالت، فرد، نماینده فروش شرکت به حساب می‌آید.

اگر شخص در شرکتی مشغول به کار شود، به عنوان نماینده رسمی شرکت در بخش فروش شروع به فعالیت می‌کند. در حقیقت او فقط می‌تواند، بیمه‌های آن شرکت را به فروش برساند. اگر فرد به صورت مستقل کار کند، به عبارتی نماینده غیررسمی به حساب می‌آید و می‌تواند از هر شرکتی، بیمه‌های درخواست بیمه‌گزاران را تهیه کند و به آن‌ها در انتخاب، مشاوره دهد.

کارگزاری بیمه با مشاوره بیمه چه تفاوتی دارند؟

کارگزاری، بازه کلی‌تر را در نظر می‌گیرد و مکانی است که در آن تمامی عملیات مربوط به بیمه انجام می‌شود. در حقیقت یک دفتر رسمی از شرکت بیمه است. همچنین در کارگزاری، مشاوره هم انجام می‌شود. پس مشاوره بیمه، جزئی از خدمات کارگزاری است.

فردی که در این گروه کاری به عنوان مشاور فعالیت دارد، لازم نیست که حتماً دفتر کارگزاری برای خود داشته باشد.

تفاوت کارشناس بیمه با مشاور چیست؟

کسی که کارشناسی می‌کند، علاوه بر اینکه نیاز است، درس‌های مرتبط با بیمه را خوانده باشد، باید با تمامی موارد آشنا باشد؛ از چگونگی خرید تا بررسی خسارت. همچنین خود کارشناس هم می‌تواند، مشاوره بدهد؛ اما یک مشاوره، نمی‌تواند، کارشناسی کند. البته الزاماً همیشه این طور نیست؛ اما در حال کلی، مشاوره اطلاعات عمومی در خصوص فروش بیمه و شرایط خرید و موارد مرتبط با آن را دارد.



مورد بعدی اینکه کارشناس بیمه، می‌تواند به صورت رسمی در شرکت بیمه یا دادگستری‌ استخدام شود. برای همین او حقوق ثابتی دریافت خواهد کرد؛ اما امکان استخدام مشاوره در شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی خیلی کم است. از آنجایی هم که او بیشتر در زمینه ٔفروش فعالیت می‌کند، درآمدش از طریق پورسانت ‌هایی است که از مشاوره فروش هر بیمه به دست می‌آورد. از اینرو، مشاور نمی‌تواند نظر تخصصی درخصوص خسارت‌ ها بدهد؛ هرچندکه اطلاعات کافی داشته باشد

تفاوت دیگر اینکه مشاور بیمه، بیشتر به عنوان شغل دوم بسیاری از افراد است؛ اما کارشناس بیمه، فردی با جایگاه رسمی است که شغل اصلی او به حساب می‌آید.

وظایف مشاور بیمه چیست؟

حالا که با مشاور بیمه آشنا شدید، به سراغ بررسی وظایف این گروه شغلی خواهیم رفت. در حالت کلی، مشاور بیمه، دارای وظایف زیر است:

·       توضیح دقیق در خصوص انواع بیمه

·       کمک به فرد برای انتخاب بهترین بیمه‌نامه

·       آشنایی کامل با تمامی طرح‌ها و بیمه‌ها و توضیح شفاف به فرد متقاضی

·       ایجاد حس اعتماد به فرد، برای خرید بیمه

·       تبلیغ شرکت طرف قرارداد و جذب حداکثری مشتری

·       کمک به فرد متقاضی در پر کردن اطلاعات و تصحیح اشتباهات

·       پاسخگویی به تمامی سؤالات فرد

مشاور، اجازه ندارد به فرد، برای خرید بیمه از شرکت خاصی اصرار کند. انتخاب نهایی بر عهده فرد متقاضی است؛ مشاور بیمه باید در اینجا به او کمک کند تا انتخاب درستی داشته‌باشد. در نظر داشته باشید که هر انتخاب اشتباه به دلیل مشاوره نادرست، می‌تواند عواقب بدی برای مشاور داشته‌باشد. حداقل اعتبار خود را از دست خواهد داد.

ویژگی‌های یک مشاور خوب چیست؟

کسی که قصد ورود به این حوزه دارد، باید چندین ویژگی زیر را داشته باشد:

·       نسبت به حوزه بیمه‌ای که در آن کار می‌کند، آشنایی کامل با جزئیات داشته باشد. برای مثال، وقتی شخصی از او در خصوص سود بیمه عمر سؤال می‌کند، نباید به صورت کلی پاسخ دهد. بلکه باید کامل برای او با توجه به نوع انتخابی، سود را حساب کند.

·       مشاور بیمه می‌تواند به صورت اختصاصی برای یک بیمه یا کلی فعالیت کند؛ اما بهتر است در یک نوع تسلط داشته باشد. در بسیاری از شرکت‌های بیمه، برای هر واحد مانند بیمه تکمیلی یا خودرو، از مشاوره‌های متخصص آن حوزه استفاده می‌کنند.

·       داشتن اطلاعات کافی در خصوص مسائل بعد از خرید، به ویژه برای دریافت خسارت هم نیاز است. به هر حال کمک و مشاوره در خصوص مشکلاتی که فرد ممکن است در هنگام استفاده از بیمه بربخورد تا حدی می‌تواند از مسئولیت‌های مشاور باشد؛ اما الزامی نیست.

·       او باید آداب فروش و چگونگی مذاکره را به خوبی بداند. این نکته را در نظر داشته باشید که مشاوره یک فرآیند منجر به فروش است. پس خیلی مهم است که شخص فعال در این حوزه بتواند با استفاده از تکنیک‌های خاص، فرد متقاضی را تشویق به خرید کند.



مشاور بیمه می‌تواند، پاره‌وقت و به صورت آنلاین فعالیت کند.

شغل مشاور بیمه، نیازی به تحصیلات خاصی ندارد. هر فردی با داشتن ویژگی‌های بالا می‌تواند در این حوزه فعالیت کند. البته رشته مدیریت و کارشناسی بیمه در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود؛ اما این رشته مخصوص افرادی است که می‌خواهند در آینده به عنوان کارشناس بیمه فعالیت کنند. به هر حال، لازم است که مشاوربیمه اطلاعات کافی را در این حوزه داشته باشد.

مزایای شغل مشاور بیمه چیست؟

فعالیت در این شغل در کنار سختی‌هایش، مزایایی هم دارد؛ که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

·       در نظر گرفتن به عنوان شغل دوم با درآمد جانبی بالا

·       دریافت پورسانت به ازای هر فروش (افرادی را داریم که به همین صورت فعالیت می‌کنند و حداقل ماهی ۱۰ میلیون تومان درآمد دارند.

·       انعطاف‌پذیری بالا در زمان

·       نداشتن محدودیت‌ها و شرایطی برای ورود به این کار

·       آزادی عمل در مسائل مالی

چگونه مشاور بیمه شویم؟

فقط کافی است که اراده کنید. البته مشاوره بیمه را نباید با بازاریابیبیمه اشتباه گرفت؛ اما مشاوره در واحد فروش، بیشتر فعال است و برای همین هم می‌تواند، حقوق ثابت و هم پورسانت دریافت کند. فقط کافیست، همان ابتدا اطلاعات کافی در خصوص بیمه به دست بیاورید. اینکه وقتی کسی از شما سؤالی در خصوص بیمه پرسید، به او نگویید که اطلاعاتی ندارم.

به طور کلی مشاور بیمه به فردی گفته می‌شود که به بیمه‌گزاران کمک می‌کند، برای خرید بیمه انتخاب صحیح داشته باشند و پوشش‌های مناسب خود را انتخاب کنند تا خریدی آگاهانه و به صرفه داشته‌باشند.

ماخذ: سایت بیمه دات کام (https://bimeh.com)


جدیدتر قدیمی تر