بیمه حرف و مشاغل آزاد تامین اجتماعی

 سید حسام الدین مهاجری : سلام وقت بخیر ! بنده 13 سال سابقه بیمه اجباری تامین اجتماعی دارم که از طرف مغازه برادرم بطور کارگر هر ماه لیست رد می کنیم و حدود  هفتصد هزار تومان هم بابت حق بیمه پرداخت می کنم .

  سال است که شروع کردم به کار برای یک سازمان دولتی . البته اینجا نه قراردادی دارم و نه هیچگونه رابطه استخدامی و بصورت برنامه ای حقوق به بنده پرداخت می شود . البته بطور تمام وقت مشغول هستم . سازمان به ما گفته می توانید بروید خودتان را بیمه حرف و مشاغل آزاد کنید و در اینصورت 50% پرداختی بیمه را ایشان به بنده بازپس خواهند داد .

 حال بنده مانده ام که چه کنم خیلی لطف می فرمایید بنده را راهنمایی کنید ؟ آیا همان بیمه اجباری مغازه اخوی را پرداخت کنم که واقعا مبلغ زیادی است یا اینکه خودم و دو فرزند و همسرم را بیمه حرف و مشاغل آزاد بکنم و بتوانم 50 % حق بیمه را از سازمانی که برایش کارمی کنم دریافت کنم ؟

 نگرانی من از امتیاز بیمه اجباری است ولی خوب هفتصد هزار تومان هم خیلی هست و نکته دیگر اینکه اگر قرارباشد یک روزی از سازمان برای بیمه نکردن شکایت کنم نمی توانم چون در ظاهر بنده کارگر مغازه برادرم هستم توضیح اینکه خیلی از همکاران از سازمان شکایت کرده اند و به نتیجه هم رسیدند منتظر پاسخ شما میمان تشکر ؟

1.     بیمه حرف و مشاغل 18 درصد حدود 280 هزار تومان می شود که با دفترچه درمانی برای 4 نفر می شود 448 هزار تومان . اگر نصفش را مرکزتان می دهد باید 224 هزار تومان پرداخت کنید . در بیمه حرف و مشاغل آزاد شما بیمه بیکاری ندارید هر چند از طریق کارگاه برادرتان هم ندارید چون کارگاه خانوادگی است . می ماند استعلاجی که آن هم ندارید و البته فرانشیز در مراکز درمانی ملکی سازمان تامین اجتماعی که باید در بیمه حرف و مشاغل آزاد پرداخت کنید .

2.     به نظر من اگر 50 درصدش را می دهند و قصد ماندن دارید همان بیمه حرف و مشاغل آزاد 18 درصد شوید . به نفع تان است .

نظرات