شکایت از دانشگاه علوم پزشکی به عدالت اداری

 سلام! چندتا سوال خدمت شما داشتم. شرح واقعه: بنده پرستار پیمانی در بیمارستان دولتی در کرمانشاه هستم، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه کلیه پرسنل را موظف میداند که در صورت نیاز تا ۸۰ ساعت اضافه کار اجباری داشته باشند و چندین بار مسئولین این مطلب رو بیان کردن و اعتراض ما رو نپذیرفتند. از طرفی هم در حال حاضر در برنامه کاری ما هر ماه تعدادی شیفت آنکالی مشخص می کنند که باید در دسترس باشیم اما هیچ حق آنکالی برای آن در نظر گرفته نشده و تنها در صورتی که فراخوان شویم ساعت شیفت محاسبه می شود.

اخیرا هم به علت کمبود نیرو علاوه بر شیفتهای آنکالی در سایر روزهایی که حتی آنکال هم نیستیم ما رو به دلخواه فراخوان میکنن و گاها تهدید میکنند که در صورت عدم حضور غیبت حساب میشود. 

۱. آیا حق دارند ۸۰ ساعت اضافه کار اجباری برای ما تعیین کنند؟

۲. بنده هرچه گشتم هیچ قانونی برای آنکالی پرستاران پیدا نکردم و قانون آنکالی صرقا برای پزشکان تعریف شده است، لذا آیا تعیین شیفت آنکالی برای پرستاران قانونی است؟

۳. آیا می توانند ما را مجبور به حضور در خارج از برنامه کاری و بلکه حتی آنکالی به علت کمبود نیرو کنند و در صورت نرفتن ما غیبت رد کنند؟

۴. ممکن است که در صورت به نتیجه نرسیدن اعتراضات اقدام به شکایت کنیم آیا شما می توانید به ما کمک کنید؟ هزینه حدودی آن چقدر خواهد بود؟

۵. با توجه به تجربه شما حدودا چه مدت تا رسیدن شکایت به نتیجه وقت لازم است؟

سوال بالا را دوست عزیزی از طریق تلگرام برای من ارسال کرده است ومن  سعی می کنم به صورت خلاصه پاسخی به سوالات فوق بدهم. در پاسخ به سوال اول اینکه اضافه کار اجباری قانونی نیست هر چند به یک رویه در اکثر بیمارستانهای دولتی تعیین شده است ولی معمولاً اگر از طریق بیمارستان نتوانید به نتیجه برسید بهتر از طریق دانشگاه علوم پزشکی اقدام کنید.در مورد سوال دوم بله هیچ قانون آنکالی برای پرستاران یا دیگر کادر درمان وجود نداره و آنکالی صرفاً برای پزشکان تعریف شده است و البته آنها حق آنلکالی هم می‌گیرند بنابراین بیمارستان نمی تواند شما را به آنکالی مجبور کند هرچند این هم رویه‌ای است که جدیداً در بعضی از بیمارستان‌های دولتی مد شده است ولی هر نوع آنکالی باید با حق آنکالی حداقل همراه باشد و البته اجباری هم نیست. 

در مورد سوال سوم گفتند نمی توانند شما را مجبور کنند و حق غیبت کردن ندارد و شما می توانید از طریق دانشگاه و اگر به نتیجه نرسید از طریق دیوان عدالت اداری شکایت کنید. در مورد سوال چهارم بله من می توانم کمکتان کند و شکایت تان را به صورت فردی و یا گروهی از طریق دیوان عدالت اداری پیگیری کنم هرچه شکایت معمولاً باید فردی باشد. هزینه حدودی تا به نتیجه رسیدن معمولاً من کمتر از ۸ میلیون تومان دریافت نمی کنم ولی حالا این مورد خاصراو میشه کمتر هم دریافت کرد. در مورد سوال آخرتون می توانم با ضرص قاطع بگم که به نتیجه می توان رسید چون کاملا واضحه که اقدام خلاف قانون انجام میشه و دیوان معمولاً رای مثبت در این زمینه می دهد.  معمولاً ۶ ماه زمان می بره  از زمان ثبت دادخواست که بتوانیم به رای مورد نظر برسید.


جدیدتر قدیمی تر