شکایت برای مشاغل سخت و زیان آور

 دوستی در اینستاگرام با نام خلیل از من در مورد مشاغل سخت و زیان آور سوال پرسیده است. ایشان فرمودند که کارگران خط تولید شرکت شون می‌توانند از مزایای مشاغل سخت و زیان آور استفاده کنند. البته گفته است که تا سال ۱۳۹۲ می توانستند از این قانون استفاده کنند و بعد از آن هنوز تایید نشده است. 

شرکت این آقا تولید کاشی است و ظاهراً کارفرما برای اینکه حق بیمه را پرداخت نکند از عناوین دیگری استفاده کردند به عنوان مثال از عنوان شغلی کارگر قسمت کوره یا کارمندان اداری و نمی‌خواهد از کارگر خط تولید استفاده کنه که‌ سختی کار بهش تعلق بگیره و مجبور به پرداخت 4 درصد یا ۸ درصد حق بیمه بیشتر بشود. 

ظاهراً کارفرما قراردادی به ایشون نداده و تنها شاهدی که دارند بازرسی‌های که طرف بیمه آمده و محل کار ایشان را پیدا کردیم و ایشان می‌خواهند به دیوان عدالت اداری شکایت کنند تا بتوانند در این زمینه رای مثبت بگیرند. از ما پرسیدند که چه کاری می تونم براتون انجام بدیم و چه راهنمایی میتونی بهشون بکنیم؟

ظاهراً برای ایشون عنوان شغلی اپراتور پرس ثبت شده که اپراتور پرس عنوانی است که سخت و زیان‌آور بهش تعلق نمی‌گیرد. 

در پاسخ به این دوست عزیز باید بگم که اولاً باید سعی کنید خیلی سریع به نتیجه برسید. قانون مشاغل سخت و زیان آور توسط تامین اجتماعی به مجلس شورای اسلامی پیشنهاد شده و احتمال داره که تغییرات زیادی در این قانون صورت بپذیرد مثلاً می‌گویند که شرکت هایی که این مشاغل سخت و زیان‌آور دارند باید اصلاح کند و نمیشه تا ابد از مزایای مشاغل سخت و زیان آور استفاده کنند. 

همچنین تامین اجتماعی نقش بیشتری در تایید مشاغل سخت و زیان آور خواهد داشت و دیگه اینجوری نیست که با رای اداره کار و تایید تامین اجتماعی قضیه حل بشه و اینکه تامین اجتماعی تایید کنه با شکایت به دیوان عدالت اداری بشه رای را گرفت بنابراین خیلی باید تا قبل از اینکه قانون مشاغل سخت و زیان‌آور تغییر کنه و مجموعه سوابقی که میشه از این طریق به دست بیاد کاهش پیدا نکنه اقدام کنند. 

اما در مورد شکایت به اداره کار در این زمینه شکایت کار سختیه البته راه داره و بهتره که ایشون افرادی رو که در همین پوزیشن کار می‌کردند رو در شکایت به دیوان عدالت اداری شاهد بیاورند تا بتوانند ارای بگیرند ولی مشکل اینجاست که کارفرما یا اداره کار اگر در این زمینه رای مخالف داده باشه مدارکی ارائه می‌کند که در آن مشاغل مشغول به کار نبودند و این ‏کار را سخت می‌کند. 

بنابراین بهتر ست در قدم اول از بازرسان اداره کار بخوان که از محل کارشون بازرسی کنند. بهترین کاری که میشه کرد و با بررسی شرایط سختی کارشان را تایید کنند. در این زمینه اگه کار به دیوان عدالت اداری بکشه سخت تر میشه و معمولاً ساده تر نمیشه! 

جدیدتر قدیمی تر