پرداخت دو حق بیمه به صورت همزمان

 دوستی به نام احمد در تلگرام از من پرسیدند که ایشان می‌خواهند در اداره کار کنند و حق بیمه تامین اجتماعی پرداخت کنند و به صورت همزمان بیمه اختیاری خود را نیز پرداخت نمایند. سوالی که دارند این است که آیا این دو سابقه به صورت موازی برایشان حساب می‌شود مثلاً در یک سال دو تا حق بیمه پرداخت کنند و دو سال حق بیمه برای ایشان محاسبه شود. 

در پاسخ به این دوست عزیز باید بگویم که نه چنین اتفاقی نخواهد افتاد .اگر شما به صورت همزمان حق بیمه اختیاری و حق بیمه اجباری پرداخت کنید یکی از آنها محاسبه می شود و روش محاسبه شان با توجه به سابقه شما فرق می‌کند. بنابراین فقط دارید پولتان را هدر می دهید و بهتر است یکی از آنها را قطع کنید. اما اگر به صورت اجباری حق بیمه رد کنید در صورتی که بازرس تامین اجتماعی صحت کار کرد شما را تایید کند مشکلی ندارد. مثلاً شما صبح ها در اداره کار کنید و عصرها در کارگاه دیگر. در این صورت مشکلی ندارد.

 البته اگر در سال‌های آخر بیمه پردازی باشد معمولا سازمان تامین اجتماعی چنین موضوعی را قبول نمی‌کند و یک مستمری برای یکی از این کارگاه‌ها و یک مستمری برای کارگاه دیگر حساب می‌کند و یک کارگر به عنوان کارگاه اصلی محاسبه می‌شود و کارگاه دیگر کارگاه فرعی و حق بیمه کارگاه اصلی در تعداد سنوات شما ضرب می شود و حق بیمه کارگاه فرعی فقط در تعداد سال‌هایی که در آن کارگاه کار کرده‌اید. بنابراین حق بیمه با هم اضافه نمی‌شود که در کل سابقه بیمه شما ضرب شود و شما فکر کنید می‌توانید از از این طریق مستمری بازنشستگی بیشتری بگیرید.

 بنابراین توصیه می کنم به صورت کلی هیچ گاه حق بیمه پرداخت بیمه خویش فرما باشد و چه بیمه به صورت اجباری. بنده پرونده‌های زیادی در این زمینه کار کردم که چنین مشکلی ایجاد شده است و حتی با پرداخت بیمه دو کارگاه مستمری بازنشستگی فرد کمتر نیز شده است.


جدیدتر قدیمی تر