دیه شکستگی انگشتان دست و پا

 خانمی به نام آتنا در تلگرام از بنده پرسیدند که آیا می توان میزان دیه همسرشان را مشخص کنم؟! در توضیح این موضوع ایشان فرمودند که همسرشان چهل روز پیش دچار حادثه تصادف شده است. بر اثر این تصادف ران پایشان شکسته شده است. داخل ران پای شان نیل  گذاشتند . ۳۰ بخیه هم در قسمت‌های مختلف پایشان صورت پذیرفته است. انگشتان یک ، دو ، سه و چهار پایشان نیز شکسته شده است که متاسفانه در آن زمان متوجه نشدند و بعد از یکماه متوجه شده اند و شکستگی را گچ گرفتند و به ایشان استراحت پزشکی داده شده است. همچنین دنده های ۵ ۶ و ۷ قفسه سینه شان شکسته شده است و خونریزی شدیدی داشت و داخل قفسه سینه شان لوله گذاشتند. آسیب‌ها هم در یک سری تصاویر برای من فرستادند که از نظر ایشان پزشکی قانونی آنها را مشخص نکرده است؟! حالا میزان این دیه را ایشان از من می‌پرسند؟

 در پاسخ به این دوست عزیز باید اعلام کنم که میزان دیه به صورت دقیق و علمی توسط پزشکی قانونی تعیین می‌شود. عکس هایی که برای من فرستادند و ادعا می کنند که دیه آن مشخص نشده است ممکن است بعد از خاتمه درمان توسط پزشک  ارش آن مشخص شود. در مورد میزان دیه در صورتی که ران پای شان شکسته شده باشد ۸ درصد دیه دارد که معادل ۳۸ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان به نرخ دیه سال ۱۴۰۰ می شود.

 در مورد انگشتان یک دو سه چهار که شکسته شده است هر انگشت ۱.۶ درصد دیه دارد یعنیی معادل ۷ میلیون و ۶۸۰ هزار تومان برای هر انگشت تعیین می شود. بابت شکستگی دنده های قفسه سینه در صورتی که دنده محیط بر قلب نباشد یک درصد دیه دارد که معادل ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان در سال ۱۴۰۰ می‌شود و در صورتیکه محیط بر قلب باشد 2.5 درصد دیه دارد که معادل ۱۲ میلیون تومان دیه کامل می شود.

بابت خونریزی شدید و یا لوله گذاشتن در قفسه سینه ارش تعیین می‌شود که میزان ارش را بنده نمی توانم تعیین کندم و توسط پزشکی قانونی به صورت علمی تعیین می شود. معمولاً در محاسبه ارش مربوطه از بین رفتن نسوج بدن نیز محاسبه می شود .  در صورتی که زخم ها در صورت و دیگر قسمتهای بدن باشد در صورتی که خونریزی کرده باشد دو درصد در سر و صورت و یک درصد در دیگر قسمت‌های بدن محاسبه می شود و در صورتی که خونریزی نکرده باشد یک درصد در سر و صورت و نیم درصد در دیگر قسمت‌های بدن محاسبه می شود . توجه شما را به این نکته جلب می کنم که هر درصد دیه کامل در سال ۱۴۰۰ معادل ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان می شود. 


جدیدتر قدیمی تر