شکایت از کارفرما

1.     شکایت از کارفرما به چه معناست؟

2.     شرایط شکایت از کارفرما چگونه است؟

3.     شکایت از کارفرما چند مرحله است؟

4.     چطور می توانم از کارفرما شکایت کنم و دچار مشکل نشوم؟

5.     تا چه زمانی می توان از کارفرما شکایت کرد؟

6.     مدارک مورد نیاز جهت شکایت از کارفرما چیست و چگونه باید جمع آوری کرد؟

7.     محل شکایت از کارفرما کجاست؟

8.     آیا برای شکایت کردن از کارفرما به وکیل نیاز دارم؟

9.     وکلای متخصص سایت بیمه جو چه خدماتی را به شما ارائه می دهند؟

10. سوالات متداول شکایت از کارفرما  در پایان مقاله

شکایت از کارفرما یکی از مشکلاتی است که در روابط بین کارگر و کارفرما پیش می آید و بسیاری از کارمندان و کارگران و بیمه شدگان برایشان سوال پیش آمده که چگونه می توانیم از کارفرما شکایت کنیم؟ باید بدانید که شکایت از کارفرما به این سادگی نیست که با نوشتن یک متن شکایت در سایت اداره کار، دریافت کد پیگیری شکایت اداره کار و حضور در جلسه اداره کار انجام شود.

شکایت علیه کارفرما نیاز به مشاوره حقوقی شکایت از کارفرما توسط کارشناسان و وکلای اداره کار  که با نحوه شکایت از کارفرما، مراحل شکایت از کارفرما و چگونگی ثبت شکایت از کارفرما آشنایی دارند و می توانند شما را با قوانین شکایت علیه کارفرما و فرآیند شکایت از کارفرما آشنا کند حتی در بسیاری از موارد می توانند با ثبت یک وکالت محضری ساده به جای شما در جلسه اداره کار حاضر شوند.

اگر می خواهید بدانید که شکایت کارگر از کارفرما چگونه انجام می شود؟ شرایط شکایت از کارفرما چیست؟ شکایت از کارفرما چه مراحلی دارد  و مدارک مورد نیاز جهت شکایت از کارفرما چیست و چگونه می توان آن را تهیه کرد تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید. در ضمن به شما پیشنهاد میکنیم برای مشاوره حقوقی آنلاین، مشاوره حقوقی تلفنی، مشاوره حقوقی رایگان و مشاوره حقوقی با کارشناس بیمه و قانون کار، حتما با کارشناسان سایت بیمه جو تماس بگیرید.

·         شکایت از کارفرما به چه معناست؟

از قدیم الایم تاکنون همه افراد جهت گذران زندگی خویش به کار مشغول می گردند و مهم ترین دلیل افراد از اشتغال کسب درآمد می باشد. در سال ها دور  معمولا شغل افراد به صورت انفرادی بود و افراد، هم کارگر و هم کارفرمای خود بودند اما با گذر زمان و با توسعه کسب و کارها و ایجاد شغل های جدید در دوره انفجار اطلاعات، نیاز به همکاری های گروهی بیشتر شد و معمولا مشاغل به صورت تخصصی در آمدند.

در نتیجه افرادی که در زمینه ای تخصص دارند به همراه افراد دیگر به کار می پردازند و بدین صورت این افراد علم و تخصص خویش را در اختیار یک گروه قرار می دهند که معمولا این گروه کارفرما و یا کارفرمایانی دارد و بدین صورت رابطه کارگر و کارفرمایی شکل می گیرد.در چنین فعالیت هایی ، کارفرما صاحب کسب و کار و یا برند کاری ویژه ای است و افراد دیگری را که تخصص و تبحر کافی دارند، جهت اشتغال استخدام می نماید و در قبال پرداخت پول وظایف خاصی را بر عهده آنها می گذارد.

معمولا قرارداد و تواقفاتی بین کارگر و کارفرما شکل می گیرد که کارگرموظف می گردد، عمل محول شده به وی را انجام دهد و کارفرما نیز بایستی دستمزد کار و زمانی که کارگر گذاشته است را به وی پرداخت نماید .توافقات کارگر و کارفرما معمولا در ابتدای همکاری مشخص می گردد، از این رو هر کدام از طرفین که به تعهدات خویش عمل ننماید ، طرف مقابل این حق را دارد که در مراجع صالح رسیدگی کننده به دعاوی کارگر و کارفرما حق خویش را مطالبه نماید. مرجع صالحه در این زمینه هیات های تشخیص و حل اختلاف اداره کار است.

چنانچه  در حق کارگر اجحافی صورت گیرد و حق وی توسط کارفرما پرداخت نگردد، قانون گذار وی را مجاز به ارائه شکایت نموده است که البته این امر نیازمند تشریفات خاص خود می باشد .در ادامه به بررسی موضوعات مرتبط می پدازیم.

شرایط شکایت از کارفرما

شکایت کارگر از کارفرما در شرایط مشخصی امکان پذیر است و چنانچه این شرایط وجود داشته باشد، کارگر می تواند جهت احقاق حق خویش به مراجع صالح در اداره کار شکایت نماید اما لازم است که دلیل موجه و قانونی جهت شکایت کارگر وجود داشته باشد. شکایت از کارفرما می تواند دلایل متعددی داشته باشد ، از جمله عدم پرداخت حقوق و مزایای کار، اخراج غیر قانونی، عدم بیمه نمودن کارگر ، عدم پرداخت عیدی و سنوات ، عدم پرداخت هزینه های به وجود آمده به علت حادثه ناشی از کار و ...

مراحل شکایت از کارفرما

جهت شکایت از کارفرما لازم است که در وهله اول دادخواست شکایت تنظیم و ثبت گردد. در دادخواست شکایت لازم است که  کلیه مطالبات کارگر بیان گردد .مطالبات کارگران عبارتند از : حق بیمه، سنوات ،حق السعی، اضافه کاری ، مزایای ثابت ، حق سنوات و پایه سنوات و ... . شکایت در ایام کرونا و احتمالا از این به بعد از طریق سایت اداره کار به آدرس http://mcls.gov.ir  صورت می پذیرد.

توجه به این نکته ضروری است که برخی از مطالبات کارگر را در یک دادخواست به صورت همزمان نمی توان مطالبه نمود ،برای مثال کارگری که بابت اخراج غیر قانونی شکایت می نماید، نمی تواند به صورت هم زمان درخواست بازگشت به کار و مطالبه حق  سنوات را داشته باشد. چرا که اگر قصد بازگشت به کار دارد، مطالبه حق سنوات معنا نمی یابد و چنانچه قصد مطالبه سنوات را دارد، دیگر امکان بازگشت به کار را ندارد. چنانچه فردی هر دو این موارد را باهم مطالبه نماید به هیچ کدام ترتیب اثر داده نمی شود.  البته تنها همین مورد را نمی توان اشاره کرد و مثلا دریافت دیه را هم نمی توان از طریق مراجع اداره کار پیگیری نمود.

در گذشته های دور ثبت دادخواست در ادارات کار به صورت دستی انجام میگرفت اما در حال حاضر ثبت دادخواست به صورت الکترونیکی است و متقاضی شکایت لازم است که دادخواست شکایت خویش را در سامانه اداره کار ثبت نماید و مدارک مربوطه را نیز بارگذاری نماید. اگر مدارک در سایت بارگذاری نشده باشد معمولا به سختی به صورت دستی مورد پذیرش قرار می گیرند. 

پس از اینکه مدارک ضروری ثبت می گردد، زمان رسیدگی در هیات های تشخیص و حل اختلاف اداره کار به متقاضی شکایت از طریق پیامک ابلاغ می گردد که این امر هم صرفا توسط پیامک به متقاضی اطلاع داده میشود و متقاضی لازم است که به پنل کاربری خویش در سایت اداره کاربر مراجعه نماید و زمان و آدرس محل حضور را مشاهده نماید.از طرفی دیگر به کارفرما نیز این امر ابلاغ می گردد تا وی نیز جهت حضور در مکان مقرر حاضر گردد توجه داشته باشید یوزر و پسورد مورد نیاز برای ثیت و پیگیری شکایت در اداره کار باید از طریق دفاتر پیشخوان دولت الکترونیک با پرداخت مبلغ ناچیزی فراهم گردد.

ذکر یک نکته مهم: چنانچه ابلاغ به کارفرما صورت گیرد، او نیز لازم است در سامانه اداره کار ثبت نام نماید و در غیر این صورت به عرایض کارفرما در مراجع صالح رسیدگی کننده ترتیب اثر داده نمی شود.متقاضی شکایت لازم است که در زمان مقرر در مکان مشخص شده حضور یابد تا به شکایت وی رسیدگی صورت گیرد و حرف هایش مورد استناد قرار می گیرد ولی اهمیت آن از لایحه دفاعیه در سایت اداره کار کمتر است.

چطور می توانم از کارفرما شکایت کنم؟

نحوه شکایت از کارفرما در سابق به صورت فرم هایی بود که فرم دادخواست نامیده می شد و متقاضی مشخصات خود و کارفرما و مطالباتش را در آن درج می کرد و در دبیرخانه ادارات کار به واحد ثبت دادخواست مراجعه می نمود و فرم را ثبت می نمود . در حال حاضر به جهت جلوگیری از حجم مراجعه کنندگان حضوری و جهت راحت کردن کار ثبت دادخواست به صورت الکترونیکی انجام می گیرد و همینطور متقاضی بایستی آدرس کارفرما و اسناد و مدارک خود را به صورت اسکن شده در فرم دادخواست الکترونیکی ثبت نماید .

 به جهت جدید بودن این روش ، برخی از مراجع اداره کار هنوز قسمتی از اعمال لازم را به صورت سنتی انجام می دهند. البته کرونا در حال تغییر همه چیز همانند ثبت شکایات از کارفرما است.

تا چه زمانی می توان از کارفرما شکایت کرد؟

مدت زمان شکایت از کارفرما بسته به اینکه موضوع شکایت و مطالبات  کارگر چه مواردی است، متفاوت است. گاهی اداره کار جهت برخی از مطالبات کارگران زمان مشخصی را قرار داده است، که چنانچه کارگری خارج از این مدت مطالباتی داشته باشد در مراجع صالح رسیدگی کننده در اداره کار به درخواست وی رسیدگی نمی شود. مثال: کارگری که قصد دارد، جهت اخراج غیر قانونی  از کارفرما شکایت نماید بایستی دادخواست شکایت خویش را ظرف یک ماه از اخراج غیر قانونی در مراجع صالح رسیدگی کننده در اداره کار مطرح نماید (البته جدیدا بیشتر از یک ماه هم می توان زمان در نظر گرفت) . در غیر این صورت به دادخواست وی ترتیب اثر داده نمی شود. در کل به نظر می رسد زمان محدودی برای شکایت از کارفرما وجود ندارد و در هر زمانی می توان این کار را انجام داد ولی پیشنهاد می گردد در زمان سریع تری این کار را انجام دهد.

مدارک مورد نیاز جهت شکایت از کارفرما چیست و چگونه باید جمع آوری کرد؟

چنانچه کارگر قصد شکایت از کارفرما را داشته باشد لازم است که  مدارک لازم جهت شکایت را داشته باشد چراکه در غیر این صورت حتی در صورت طرح شکایات در مراجع صالح، دادخواست وی رد می گردد .هر چه مدارک بیشتری داشته باشد احتمال به نتیجه رسیدن بیشتر است. در نتیجه دارا بودن اسناد و مدارک فراوان و سودمند و مستند دارای اهمیت زیادی در شکایت از کارفرما قرار دارد.

اولین و مهم ترین موردی که بایستی اثبات گردد این است که بین کارگر و کارفرما رابطه کارگر و کارفرمایی محرز گردد، چراکه تنها در این صورت است که کارگر می تواند از کارفرما تحت عنوان مطالبات کارگری درخواستی داشته باشد.

چنانچه رابطه کارگر و کارفرمایی وجود نداشته باشد، امکان رسیدگی به شکایت در هیات های تشخیص و حل اختلاف اداره کار وجود ندارد و لازم است که به سایر مراجع صالح رسیدگی کننده رجوع شود

سوالرابطه کارگر و کارفرمایی به چه صورتی اثبات می گردد ؟

اولین و مهم ترین سندی که سبب اثبات رابطه کارگری و کارفرمایی می گردد  اصل قرارداد کار بین کارگر و کارفرماست. قرارداد کار، چنانچه کتبی باشد و شرایط کار و حق و حقوق کارگر در آن قید شده باشد، اثبات کننده رابطه کارگری کارفرمایی است.

 البته لازم به ذکر است که گاها کارفرما ادعای جعل نسبت به قرارداد کار ارائه شده توسط کارگرمی نماید که البته رسیدگی به ادعای جعل کارفرما در  اداره کار رسیدگی نمی گردد و به چنین ادعایی در اداره کار ترتیب اثر داده نمیشود و باید در شوراهای حل اختلاف یا دادگاه های عمومی بررسی گردد. چنانچه ادامه رسیدگی به سند مزبور وابسته باشد تا زمان رسیدگی به ادعای مزبور، رسیدگی در مراجع اداره کار متوقف می گردد. 

از دیگر مدارکی که کارگران معمولا جهت اثبات رابطه کارگری و کارفرمایی بدان استناد می نمایند، فیش های  واریزی از حساب کارفرما به حساب کارگر می باشد که بسته به اینکه این پرداخت ها به چه صورت باشد، (چک، کارت به کارت و… ) ساز و کار متفاوتی  را دارا می باشد. حتی پرداخت از حساب های نزدیکان کارفرما نیز مدرک حساب می شود . کاری که این روزها کارفرمایان برای تقلب در این زمینه آموخته اند.

لیست پرداخت حق بیمه نیز از دیگر مستنداتی است که نشان می دهد کارگر مزبور در کارگاه یا شرکت و در کل در مجموعه مورد شکایت به کار اشتغال داشته است. بهتر است از لیست بیمه که عنوان کارفرما ثبت شده است استفاده گردد وگرنه لیست تلفیقی بیمه بهترین مدرک است.

مدارک و مستنداتی که بایستی به مراجع صالح در اداره کار ارائه گردد بایستی رابطه کارگر و کارفرمایی را به اثبات برساند که البته این اسناد و مدارک بسته به شرایط و عمل مورد اشتغال متقاضی متفاوت     می باشد. توجه داشته باشید که متاسفانه از شاهدان و استشهادیه در این زمینه نمی توان استفاده کرد و استشهادیه مدرک مستند و مورد تایید نمی باشد.

گاه کارگران بدین دلیل که سند و مدرکی ندارند از شکایت صرف نظر می نمایند در حالیکه  طرق متفاوتی جهت اثبات رابطه کارگر و کارفرمایی و مطالبات کارگران وجود دارد که گاه کارگران از آن بی اطلاع می باشند و اینجاست که لزوم مشاوره با وکیل اداره کار متخصص می تواند کمک شایانی به کارگران بنماید. به عنوان ثمال درخواست بازرسی از محل کار توسط کارگر می تواند صورت پذیرد و در صورت تایید در اداره کار ، بازرس هیات تحقیق برای بازرسی به محل کار وارد می شود. 

محل شکایت از کارفرما کجاست؟

مرجع صالح رسیدگی کننده به دعاوی کارگر و کارفرما هیات های تشخیص و حل اختلاف اداره کار و تعاون و رفاه اجتماعی می باشد . مراجع اداره کار، مخصوصا در شهرهای بزرگ در مناطق مختلفی وجود دارند که با توجه به اینکه محل کار متقاضی شکایت در کدام منطقه باشد، نزدیک ترین اداره کار آن منطقه صالح به رسیدگی می باشد. زمان نوبت دهی بستگی به میزان جمعیت منطقه و تعداد ادارت کار دارد.

 آیا برای شکایت کردن از کارفرما به وکیل نیاز دارم؟

در طرح شکایت از کارفرما در ابتدا اثبات رابطه کارگری و کارفرمایی در درجه اول اهمیت قرار دارد و سپس لازم است که اسناد و مدارک کافی جهت اثبات حقوق و مزایای مطالبه شده وجود داشته باشد و لازم است که کارگر بداند که چه حق و حقوقی دارد که میتواند مطالبه نماید. مثلا باید بداند که اثبات اضافه کاری یکی از سخت ترین موارد در اداره کار است. بارها دیده شده است که برخی از کارگران از بدیهی ترین حق و حقوق قانونی خویش که قانون کار به آنان اعطا نموده است بی خبرند و از این رو با نا آگاهی سبب از بین رفتن حق و حقوق خویش می شوند.از این رو پیشنهاد می گردد  که کارگران، پیش از هر اقدامی با حقوق خویش آشنا شوند تا بدانند که چه حق و حقوقی به آنان تعلق میگیرد و چه حقوقی را می توانند مطالبه نمایند و چه حقوقی را نمی توانند .

در بعضی مواقع کارگران با تصورات اشتباه و بدون هیچ مدرکی طرح شکایت می نمایند و همین امر سبب می گردد که در دعوای مزبور محکوم به شکست باشند. البته بسیار مشاهده می شود که کارگران اسناد و مدارک کافی نیز دارند اما بدین جهت که از مدارک مزبور در جایگاه صحیح استفاده نمی نمایند حق قانونی شان را نمی توانند مطالبه نمایند. پس بهتر است با مشاوره حقوقی مانند مشاوره حقوقی شکایت از کارفرمای سایت بیمه جو مشورت و هم فکری های لازم به عمل بیاید تا در جلسه رسیدگی مانعی سبب از بین رفتن حقوق کارگران نگردد.

·         اشراف بر قوانین اداره کار، بیمه تامین اجتماعی، آیین نامه ها و بخشنامه های مرتبط  و استخراج مستندات صحیح  و قانونی

·         عدم نیاز به حضور کارگر در مراجع رسیدگی کننده و حضور وکیل سایت بیمه جو (این امر بدین جهت که بسیاری از کارگران تمایل به رو به رویی با کارفرما سابق خویش ندارند بسیار کارساز است.)

·         به کار بردن به موقع از واژه ها  و مستندات به همراه فن بیان قوی وکیل اداره کار در مراجع رسیدگی کننده و معمولا پیروزی نهایی در جدال حقوقی

·         آشنایی با  رویه و روند رسیدگی در مراجع صالح  رسیدگی کننده به اختلافات کارگر و کارفرما به علت شرکت بیش از حد در جلسات مذکور

 

کارشناسان متخصص سایت بیمه جو چه خدماتی را به شما ارائه می دهند؟

1.     ارائه مشاوره تلفنی رایگان با وکیل اداره کار متخصص و همچنین مشاوره رایگان از طریق تلگرام ، اینستاگرام و ایمیل

2.     مشاوره حضوری با چند تن از کارشناسان صاحب تجربه در دعاوی اداره کار

3.     پرداخت حق الوکاله در حداقل ممکن یک وکیل متخصص

4.     قبول وکالت در کلیه دعاوی کارگر و کارفرما

5.     در جریان قرار دادن موکلین از روند رسیدگی در مراجع صالح

سوالات متداول شکایت از کارفرما

در چه شرایطی می توان از کارفرما شکایت کرد؟

شکایت از کارفرما می تواند دلایل متعددی داشته باشد ، از جمله عدم پرداخت حقوق و مزایای کار، اخراج غیر قانونی، عدم بیمه نمودن کارگر و ….

چگونه از کارفرما شکایت کنیم؟

شکایت از طریق سایت اداره کار و با گرفتن نام کاربری و اسم رمز از دفاتر پیشخوان الکترونیک صورت می گیرد.

کدام مرجع مسئول رسیدگی به شکایت از کارفرما است ؟

مراجع صالح رسیدگی کننده به دعاوی کارگر و کارفرما هیات های تشخیص و حل اختلاف اداره کار و تعاون و رفاه اجتماعی می باشد.

جدیدتر قدیمی تر