محاسبه اضافه کاری با مثال

 

قبل از اینکه در مورد اضافه کار و نحوه محاسبه آن برای شما توضیح دهند باید ابتدا در مورد ساعات کاری تولید به طور کلی طبق قانون کار که تمام محاسبات ما و تمام شرکت‌های مشمول قانون کار بر اساس آن محاسبات شان را انجام می‌دهند ساعت کاری یک کارگر در طول روز نمی تواند بیشتر از ۸ ساعت باشد و اگر بیشتر باشد اضافه کار محسوب می‌شود و ساعت کاری یک کارگر در طول هفته بیشتر از ۴۴ ساعت می‌تواند باشد و اگر در طول هفته بیشتر از ۴۴ ساعت کار کند اضافه کار محسوب می‌شود این ساعات در مورد مشاغل سخت و زیان آور تغییر می‌کند و کسانی که در مشاغل سخت و زیان‌آور فعالیت می‌کنند در طول روز بیشتر از ۳۰۰ نمی‌توانند کار کنند و در طول هفته هم بیشتر از 36 ساعت نمی توانند کار کنند و برای مشاغل سخت و زیان آور بدون اختیار فرد به هیچ وجه نمی‌توان کار اضافه تعیین کرد.

بنابراین برای اینکه ساعات کار موظف یک کارگر در طول ماه را حساب کنیم ابتدا باید ساعات کاری یک کارگر در طول یک روز را محاسبه کنید .با توجه به اینکه یک فرد در طول هفته ۴۴ ساعت به قانون کار باید کار کند بنابراین در هر روز باید ۷.۳۳ یک ساعت کارکرد داشته باشد . یک ماه سی روزه داشته باشیم و این ماه ۵ روز تعطیلات جمعه و سه روز تعطیلات رسمی داشته باشد هشت روز تعطیل رسمی دارد که ۸ روز ما برای هر روز ۷ ساعت و ۲۰ دقیقه باید کار کرد از کارکرد ماهیانه کم می شود که معادل ۵۰ ساعت و ۴۰ دقیقه می شود. بنابراین این عدد  باید از کل کارکرد ماهیانه کاسته شود و کارکرد ماهیانه چند ساعت می باشد؟ سی روز ضربدر ۷ ساعت و ۲۰ دقیقه معادل ۲۲۰ ساعت می باشد یعنی این فرد حدوداً باید ۱۷۰ ساعت در این ماه کارکرد داشته باشد.

برای اینکه بخواهیم اضافه کار یک فرد را حساب کنیم اول باید بدانیم که بیشتر ۴ ساعت نمی‌توان به وی در طول روز اضافه کرد البته قانون کارفرماها بردن بیشتر چهار ساعته می‌دهند و کارگرها می‌پذیرند چون به هرحال مبلغش را می گیرند و دوست ندارند از کار بیکار شود برای اینکه یک فرد اضافه کرد محاسبه شود باید یک ساعت کار معمولی کارگر محاسبه شود و ۴۰ درصد اضافه بابت اضافه کاری آن ساعت شود. نشان دهنده حداقل اضافه کاری ساعتی یک کارگر ساده در سال ۱۴۰۰ میباشد :

دستمزد یک ساعت اضافه کاری = ۱.۴ * دستمزد یک ساعت کار عادی

دستمزد یک ساعت کار عادی در سال ۱۴۰۰:             ۱۲۰,۷۵۹ = ۷.۳۳ ÷ ۸۸۵,۱۶۵ ریال

دستمزد یک ساعت اضافه کاری در سال ۱۴۰۰:             ۱۶۹,۰۶۲ = ۱.۴ * ۱۲۰,۷۵۹ ریال

 

 

 


جدیدتر قدیمی تر