مزایای مشمول اضافه کاری

 


در مورد مزایای که مشمول اضافه کار می شود بارها از بنده سوال پرسیده شده است مزایای که مشمول اضافه کار می‌شود عمدتاً تمامی حقوق پایه حقوق مبنا را در بر می گیرد و فقط مزایای ثابت را در بر نمی‌گیرد یعنی اگر در شرکت مورد نظر طرح طبقه بندی مشاغل اجرا شده باشد حقوق مبنا برای محاسبه اضافه کار در نظر گرفته می‌شود و اگر طرح طبقه بندی مشاغل اجرا نشده باشند حقوق پایه در نظر گرفته می شود. حق اولاد ،  حق مسکن و بن خواربار در محاسبه اضافه کار محاسبه نمی شود.

حالا ساعت کاری می‌تواند ۱۹۲ ساعت باشد می‌تواند سال ۹۸ ساعت باشد و می تواند ۱۷۵ ساعت باشد و این با توجه به کارکرد افراد در سیستم‌های مختلف است اما در قانون کار ۴۴ ساعت در هفته کار میکند یعنی ۷.۳۳ ساعت در روز است که اگر در تعداد روزهای ماه سر کنیم به عدد مشخصی میرسیم.  توجه داشته باشید که ۷.۳۳ را باید در تمام روزهای اسفندماه یعنی جمعه ها و روزهای تعطیل نیست ضرب کنیم. 

 داشته باشید که طبق قانون کار ۴۴ ساعت در هفته باید کار کرد ولی فرد حقوق ۷ روز را می‌گیرد اگر ۴۴ ساعت را تقسیم و ساعت کاری شش روزه کنیم روزی ۷ ساعت و ۲۰ دقیقه محاسبه می شود بنابراین فرد اگر ۶ روز  ساعت ۱۲۰ دقیقه کار کند ۴۴ ساعت کار کرده است ولی حقوق روز جمعه را هم می‌گیرد بنابراین برای محاسبه اضافه کار باید حقوق ماهیانه را حساب کرده و تقسیم بر ۲۲۰ کنیم. ۲۲۰ تعداد ساعات کاری فرد در یک ماه سی روزه است و در یک ماه ۳۱ روزه حدود ۲۲۷ ساعت می شود یا ۲۲۸. اما چرا چنین عددی به دست می‌آید برای اینکه کار روزانه  ۷ ساعت و ۲۰ دقیقه می باشد و این  ۷ ساعت و ۲۰ دقیقه ضربدر ۳۰ روز  می گردد. بنابراین برای محاسبه حقوق یک روز ما باید حقوق ماهیانه را در تقسیم و ۲۲۰ کنیم و سپس این عدد را تقسیم بر ۷.33 کنیم که یک ساعت به دست می آید.

برای محاسبه اضافه کار حقوق یک روز کارگر را در نظر می‌گیریم . توجه داشته باشید که معمولاً در محاسبه حقوق و مزایا حقوق یک روز کارگر در نظر گرفته می‌شود بنابراین اگر حقوق ماهانه فرد را داشته باشیم حقوق ماهانه را بر اساس حقوق تعداد روزهای کارگر  اگر ۳۰ روزه باشد تقسیم بر ۳۰ و اگر ۳۱ روزه باشد تقسیم بر ۳۱ می کنیم تا حقوق روزانه به دست بیاید. برای محاسبه ساعت کاری یعنی حقوق ساعتی هر فرد این حقوق روزانه را تقسیم بر ۷.۳۳ می‌کنیم تا حقوق ساعتی به دست آید و سپس حقوق ساعتی را در عدد ۱.۴۰۰ می‌کنیم تا اضافه کار به دست آید چون اضافه کار ۱.۴ برابر حقوق ساعت یک کارگر است.

توجه داشته باشید اگر اضافه کاری در روزهای تعطیل یا روزهای جمعه و یا در شبها صورت پذیرد علاوه بر مبلغ اضافه کاری مبلغ تعطیل کاری یا شبکاری نیز به آن اضافه می‌شوند. یعنی ابتدا مبلغ اضافه کاری که چهاردهم است در میزان حقوق غرب می‌شود و حقوق اضافه کار به دست می آید و سپس در همان میزان حقوق ساعتی درصد شب کاری و یا تعطیل کاری نیز بر می‌گردد و این مبلغ نیز با آن عدد اضافه می گردد و مجموعه عدد فوق دستمزد یک ساعت کارگر در روزهای تعطیل یا روز شب ها را نشان می دهد.

 


جدیدتر قدیمی تر