آیا شغل منشی گری دارای سختی کار می باشد؟

 خانمی ۴۹ ساله با ۲۰ سال و چند ماه سابقه کار بیمه تامین اجتماعی دارم . الان قصد بازنشستگی دارم و خوندم که خانمها با ۴۲ سال سن و ۲۰ سال سابقه می توانند بازنشست شوند. خیلی ممنون میشوم راهنمای ام کنید و به سوالاتم پاسخ بدهید ؟ 

۱. برای ترک کار و درخواست بازنشستگی، آیا حتما باید در آخرین روز در ماه اقدام کنم یا هر روزی در طی ماه امکانش هست؟

۲. الان حقوقم ۷ میلیون و چهارصد هزار تومان است. ولی چون سابقه کارم هنوز ۳۰ سال نشده، آیا حقوق بازنشستگی ام کمتر از حداقل حقوق وزارت کار میشه یا طبق قانون موظف هستند حداقل حقوق وزارت کار رو بهم بدهند؟ 

۳. حدود ۲۰ سال قبل در چهار سال اول کاریم با مدرک لیسانس، منشی یه شرکت شدم که اون موقع اطلاع و آگاهی نداشتم که کارفرما بخاطر اینکه هزینه حقوق کمتری پرداخت کنه نیرو نگرفته و من دارم کارهای حدود سه نفر رو از نظر پاسخگویی به تلفن( روزانه حدود ۴۰۰ تلفن یا بیشتر) و فکس و ایمیل و ... انجام میدادم (در ازای دریافت حداقل حقوق وزارت کار برای یک نفر) و در نتیجه بخاطر مشکلاتی که برای مایع تعادلی گوش داخلی و سرگیجه شدید و زنگ گوش و ... پیش اومد خودم از اون شغل بیرون رفتم (بعد از من هیشکی بخاطر حجم سنگین کار آن شغل را قبول نکرد تا اینکه دو نفر را استخدام کردند). الانم بعد از گذشت سالها هنوز مشکل صدای زنگ گوش را دارم . آیا الان که چندین سال گذشته، امکان اینکه اون چند سال کار سنگین رو با اقداماتی مثل توافق یا شکایت از کارفرمای اون شرکت بشه(و کمک گرفتن از شما مشاورا و وکلای حقوقی) جزء مشاغل سخت و زیان آور آورد، هست یا خیر؟

برای درخواست بازنشستگی هر روزی می توانید اقدام کنید ولی بهتر است پایان ماه باشد و حتی اگر پایان سال باشد هم بهتر است. برای اینکه بخواهید با ۲۰ سال سابقه و ۴۲ سال سن بازنشسته باشید حتماً باید در سال آخری که بیمه پرداز بوده اید در کارگاه هایی مشغول به کار بوده باشید که مشمول قانون کار باشد. حقوق بازنشستگی تان بر اساس ۲۰ سال سابقه محاسبه می‌شود اما اگر از حقوق اعلامی دولت در آن سال کمتر باشد تا آن مقدار افزایش می یابد. در مورد سختی کار شرکت تان به احتمال بسیار زیاد به شما تعلق نمی گیرد. برای  منشی سختی کار به هیچ وجه تعریف نمی شود حتی اگر کار زیادی داشته باشید و سختی زیادی بابت آن کار کشیده باشید.


جدیدتر قدیمی تر