زمان بازنشستگی در مشاغل سخت و زیان آور

 صدرایی : سلام و عرض ادب مجدد من تا پایان سال 1397 مدت 17 سال سابقه پرداخت بیمه در سازمان تامین اجتماعی دارم و سنم 40 سال است از این مدت 17 سال حدود 10 سالش در کار معدن بوده است که جهت تطبیق با مشاغل سخت و زیان آور در خواست داده ام که هنوز نتیجه آن به دستم نرسیده استبا توجه به توضیحات داده شده 3 سوال دارم :

1.     در صورت تایید تطبیق با مشاغل سخت و زیان آور مدت 5 سال به سابقه ام اضافه می شود. حال آیا با پرداخت 8 سال دیگر بیمه پردازی (17+10*.5+8=30) با مجموع نهایی 30 سال سابقه بدون شرط سنی می توانم درخواست بازنشستگی بدهم؟ (آیا این استنباط من صحیح است و در سال 1405 با 47 سال سن می توانم در خواست بازنشستگی بدهم ؟

2.     اگر پاسخ شما در مورد سئوال 1 منفی است و سخت و زیان آورم تایید شود بهترین حالت برای اینکه بدون شرط سنی و زودتر بتوانم بازنشسته شوم چیست؟

3.     اینکه در قانون شرایط سخت و زیان آور آمده است که با 25 سال متناوب بدون شرط سنی می توان بازنشسته شد را با ذکر یک مثال توضیح بفرماییداز اینکه تعداد سئوالاتم زیاد شد پوزش و مغذرت می خواهماز راهنمایی و لطف تان ممنون و سپاسگزارم ؟

پاسخ به سوالات فوق به شرح زیر است :

1.     نه نمی توانید . باید شرط سنی داشته باشید چون تمامی سابقه تان جزء مشاغل سخت و زیان آور نبوده است .

2.     بدون شرط سنی نمی توانید بازنشسته شوید . تنها راهش این است که 20 سال متمادی یا 25 سال متناوب سابقه مشاغل سخت و زیان آور داشته باشید .

3.     یعنی اینکه 25 سال یکسره در مشاغل سخت و زیان آور باشید . اگر پیوسته بدون وقفه باشد می شود 20 ساله و اگر در بین ترک کار و یا مرخصی و یا هر عامل دیگری باشد که باعث وقفه در ادامه کارتان شود می شود متناوب و 25 ساله .

نظرات