درخواست ازکارافتادگی به علت اسکولیوز و بیماری مزمن انسدادی ریه

 سارا: میخواستم بپرسم اسکلیوز شدید یعنی انحراف شدید ستون فقرات و کم شدن شدید حجم ریه چند درصد ازکارافتادگی شاملش میشه؟ ریه سمت چپ حدود 30 درصدش مونده...حجمش خیلی کم شده است به طوریکه مجبور به استفاده از دستگاه کمک تنفس بنام بای پپ شده است؟

در پاسخ به  سوال شما اگر دقیق بخواهیم نگاه کنیم کیفوز و اسکولیوز چون بیماری های مادرزادی هستند تنها برای بیمه شدگان تبعی درصد ازکارافتادگی به آنها داده می شود که با توجه به میزان زاویه خمیدگی پشتی بین 40 تا 66 درصد ازکارافتادگی تعلق می گیرد. اما برای کم شدن حجم ریه به نظر من برای ایشان اگر پرونده دقیقی ارسال شود می تواند ازکارافتاده کلی شود.

منظور از اسکولیوز، انحنای غیر طبیعی در ستون فقرات است. امکان ایجاد این انحنا در هر قسمتی از ستون فقرات وجود دارد، از شایع‌ترین قسمت‌هایی که مشاهده می‌شود، بالای ستون فقرات و کمر است. این عارضه بیشتر در کودکی یا سال‌های اولیه نوجوانی که فرد به سرعت در حال رشد است، مشاهده می شود. این بیماری در خانم‌ها بسیار شایع‌تر از آقایان است.

معمولا این بیماری علائم بسیار قابل توجهی ایجاد نمی‌کند؛ اما برخی از افراد مبتلا به این عارضه، به دلیل انحنای ستون فقرات به یک طرف خم می‌شوند یا شانه و باسنی خارج از حالت طبیعی دارند.

در بیشتر موارد بیمار نیازی به درمان ندارد؛ زیرا انحنای ایجاد شده پیشرفت چندانی ندارد. با این حال بسته به میزان انحنا و سن بیمار، پزشک م ممکن است چندین روش درمانی از جمله استفاده از بریس یا شرکت در جلسات فیزیوتراپی را توصیه کند.

تعداد بسیار کمی از افراد مبتلا به اسکولیوز ممکن است در نهایت نیاز به عمل جراحی داشته باشند. از عوارض احتمالی این عارضه می‌توان به درد مزمن، مشکلات تنفسی و کاهش توانایی برای انجام تمرینات ورزشی اشاره کرد.

توجه داشته باشید که این بیماری یک بیماری مادرزادی است و بنابراین در صورتیکه بیمه شده اصلی در هر کمیسیون پزشکی شرکت کند چون در زمان کار چنین عارضه ای برای وی ایجاد نشده است درصدی بابت ازکارافتادگی تعلق نمی گیرد و صرفا بابت بیمه شدگان تبعی درصد داده می شود.

بیماری انسداد ریوی مزمن (COPD)، یک بیماری مزمن التهابی ریه از انواع بیماری های ریه است که مسیر جریان هوای ریه‌ها را مسدود می‌کند. علائم آن شامل مشکلات تنفسی، سرفه، تولید موکوس (خلط) و خس خس می‌شود. این بیماری با مواجهه طولانی‌مدت با گازهای تحریک‌کننده یا ذرات معلق موجود در هوا که اغلب ناشی از دود سیگار هستند، ایجاد می‌شود. افراد مبتلا به بیماری انسداد ریوی مزمن (COPD) در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری قلبی، سرطان ریه و بیماری‌های مختلف دیگر هستند. معمولا در کمیسیون پزشکی تامین اجتماعی برای ازکارافتادگی در این زمینه 2 تا 3 اسپیرومتری و یک یا دو بار بستری در بیمارستان می خواهند.

برای درک بهتر این بیماری بهتر است کمی با اجزاء و نحوه عملکرد دستگاه تنفسی آشنا شویم. هوا از طریق لوله هوایی (نای) به سمت پایین و به داخل دو لوله بزرگ (برونش‌ها) می‌رود، این لوله‌ها چندین بار به لوله‌های بسیار کوچکتر (برونشیول‌ها) تقسیم می‌شوند (مانند شاخه‌های یک درخت) و در نهایت به کیسه‌های کوچک هوا (آلوئول‌ها) ختم می‌شوند.

کیسه‌های هوایی دیواره‌های بسیار نازکی دارند که مملو از رگ‌های خونی ریز (مویرگ‌ها) هستند. اکسیژن هوایی که تنفس می‌شود به این مویرگ‌ها وارد و از طریق آن‌ها به جریان خون می‌رسد. همچنین دی‌اکسید‌کربن که گاز دفعی حاصل از متابولیسم است، از این طریق دفع می‌شود. ریه‌ها برای خروج هوا از بدن به انعطاف‌پذیری طبیعی برونشیول‌ها و کیسه‌های هوایی نیاز‌دارند. بیماری انسداد ریوی مزمن (COPD) باعث از‌دست‌رفتن انعطاف‌پذیری آن‌ها و باز‌ماندن بیش از اندازه آن‌ها می‌شود، که متعاقب آن، مقداری از هوا پس از بازدم در ریه‌ها گیر می‌افتد. معمولا در اسپیرومتری گیر افتادن هوا در ریه ها به خوبی نشان داده می شود. معمولا تست پال اکسی متر و تاییدیه ABG نیز در این زمینه استفاده می شود.

تست ای بی جی (به انگلیسیABG ) در پزشکی، به آزمایشی گفته می‌شود که بر روی نمونه خون گرفته شده از سرخرگ یا شریان رادیال یا دیگر سرخرگ انجام شده و طی آن، میزان درصد گازهای محلول در خون و همچنین PH خون محاسبه می‌گردد. نمونه‌گیری توسط سرنگ نازک و ویژه و فقط توسط پرستار ماهر باید انجام شود.

نظرات