مدارک مورد نیاز و مهلت زمان برای شکایت از کارفرما

 سلام من از سال 80 تا 83 بیمه بودم. حدود 5 سال تو یک گاوداری کار میکردم که بیمه نداشتم و از سال 88تا الان تو ذوب‌آهن کارم میکنم. میتونم 5 سال را به بیمه اضافه کنم؟ کارگاه موجود ولی کار فرما فوت کرده  است. کارفرما پدرم بود سال 88فوت کرده ولی شاهد دارم که مشغول بودم. چه مدرکی میخواد برای اثبات رابطه کاری ؟ دفترچه عضو تعاونی گاوداران دارم؟

مدارک بیشتری می خواهد به خصوص چون کارفرما پدرتان بوده است. مثلا پرینت حسابی که برایتان حقوق ریخته شده است که احتمالا ندارید. یا فیش حقوق و یا قرارداد که به نظرم ندارید. می توانید احتمالا در اداره کار رای بگیرید ولی تامین اجتماعی قبول نمی کند و به دیوان هم شکایت کنید بعید است به نتیجه برسد چون مدرکی نیست. 

مدارک لازم برای شکایت از کارفرما

ارائه مدارک لازم برای شکایت از کارفرما در اداره کار از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا مدارک معتبر و قابل اعتماد به شما کمک می‌کنند تا به شکایت شما ثبات بخشیده و موضوع را روشن‌تر کند. این مدارک می‌توانند به عنوان دلایل و شواهدی برای ادعاها و مواردی که در شکایت شما ذکر می‌شوند، مورد استفاده قرار گیرند. همچنین، ارائه مدارک شناسایی معتبر نیز موجب تأیید هویت شما و صحت اطلاعات مورد شکایت می‌شود. مدارک مورد نیاز برای شکایت از کارفرما ممکن است بسته به موقعیت هر فرد متفاوت باشد، اما معمولاً می‌توانند شامل موارد زیر باشند و برای اینکه یک شکایت به نتیجه برسد باید حداقل تعدادی از مدارک که در زیر نام برده می شود به همراه داشته باشید تا بتوانید در اداره کار به نتیجه برسید. البته حتی بدون این مدارک هم ممکن است بتوانید رای اداره کار را بگیرید ولی واقعیت این است که بعد از تایید اداره کار مطمئنا کمیته احراز اشتغال تامین اجتماعی رای شما را تایید نمی کند و نهایتا کار به دیوان عدالت اداری می رسد که ممکن است رای مثبت بگیرید و یا اینکه رای نگیرید؟! در اینگونه مواقع یک وکیل تامین اجتماعی ارزان و خوب می تواند رای مثبت را از دیوان عدالت اداری برای شما بگیرد. :

1-     مدارک شناسایی: کپی کارت ملی یا شناسنامه ضروریست زیرا این مدارک برای تأیید هویت و شناسایی شما استفاده می‌شود. البته این مدارک قبلا در سامانه اداره کار آپلود شده است.

2-     فیش حقوقی: فیش حقوقی مربوط به دوره‌های حقوقی شما که نشان دهنده جزئیات حقوق دریافتی شما و هرگونه کسورات و پاداش‌ها است همچنین اگر شکایت شما مرتبط با اختلافات در اطلاعات حقوقی موجود در فیش حقوقی است، ممکن است به گزارش حقوقی از سوی شما نیاز باشد که جزئیات بیشتری را ارائه می‌دهد. توجه داشته باشید که فیش های حقوقی می بایست با مهر و امضاء باشد.

3-     مکاتبات: هرگونه مکاتبه رسمی یا معرفی نامه شما از سمت کارفرما در مورد مسائل حقوقی می تواند گواه حضور شما در شرکت مذکور باشد و اطلاعات مفیدی درباره شکایت شما را فراهم کند. مانند معرفینامه به اداره بهداشت برای دریافت گواهینامه بهداشتی و یا معرفینامه جهت طی کردن دوره های شغلی

4-     قرارداد کاری: نسخه ای از قرارداد کاری شما که شامل نام و آدرس، تاریخ شروع همکاری، جزئیات مربوط به شغل یا وظایف شما، جزئیات حقوق و دستمزد و شرایط کاری است که ممهور به مهر و امضای کارفرما باشد. حتما باید مهر و امضاء کارفرما را داشته باشد. به این موضوع دقت نمایید.

5-     سوابق بیمه: هرگونه سوابق یا مستندات بیمه تامین اجتماعی که مرتبط با مسئله شکایت شما باشد، مانند ارسال لیست های ماهانه بیمه باشد می تواند در زمینه شکایت شما مفید واقع گردد. مهمترین مدرک همین سابقه بیمه است و اگر چنین مدرکی داشته باشید تقریبا به مدرک دیگری نیاز نخواهید داشت. توجه داشته باشید در مواردی سابقه بیمه به درد می خورد که شکایت برای خود سابقه بیمه نباشد. البته حتی اگر شکایت برای سابقه بیمه چند ماه خاص باشد باز هم لیست بیمه بسیار مدرک مهمی است.

6-     توضیحات شکایت: شرح دقیق و کامل از مسئله شکایت که در سایت باید ثبت شود و همان مبنای بررسی شکایت شما در هیات تشخیص و یا حل اختلاف اداره کار می شود.

7-     شواهد: اگر موضوع شکایت شما نیاز به شواهد دیگری دارد مانند عکس‌ها، فیلم‌ها یا گزارش‌های همکاران و دستگاه های ساعت زنی ورود و خروج، که این مدارک نیز باید ارائه شود.
همچنین بسته به موقعیت و جزئیات مسئله، ممکن است مدارک دیگری نیز لازم باشد که بهتر است با یک وکیل یا مشاور حقوقی مشورت کنید تا بتوانید مدارک مهم را برای شکایت خود تهیه کنید.

 

مهلت شکایت از کارفرما

مهلت شکایت از کارفرما ممکن است بسته به شرایط و نوع شکایت شما متغیر باشد. در بسیاری از موارد، وقتی که یک فرد مشکلاتی با کارفرما دارد، باید در مدت زمان معینی اقدام به شکایت کند. این مهلت توسط اداره کار تعیین می شود.

·         برای شکایت اخراج غیر قانونی توسط کارفرما مهلت ۳۰ روزه

·         برای شکایت عدم پرداخت بیمه توسط کارفرما مهلت ۱۰ سال چون در غیر این صورت تامین اجتماعی رای را قبول نمی کند.

·         برای شکایت عدم پرداخت حقوق توسط کارفرما مهلت ۵ سال که البته الان دیگر مهلت زمانی ندارد و این موضوع مربوط به گذشته بوده است.

·         برای شکایت تغییر بندهای قرارداد توسط کارفرما مهلت ۱۵ روزه در نظر گرفته شده است.

شایان ذکر است که مهلت‌ها معمولاً برای تشکیل پرونده و ثبت شکایت در اداره کار یا مراکز مربوطه هستند. اگر تشکیل پرونده و ثبت شکایت در موعد مقرر صورت گیرد، این مهلت‌ها برای جمع‌آوری مدارک و ارائه آنها به اداره کار اهمیتی ندارد. بنابراین، اگر شکایت شما به موقع ثبت شده باشد، می‌توانید در هر زمانی که لازم دانستید مدارک مربوط به شکایت خود را جمع‌آوری کرده و به اداره کار تحویل دهید. اما اگر مهلت تشکیل پرونده را از دست بدهید، این ممکن است به عنوان یک عامل از دست دادن فرصت در نظر گرفته شود و اثری در روند شکایت شما داشته باشد.

نظرات